مسعود
بهبودی
سنگ
بد گوهر اگر کاسهٔ زرین شکند
قیمت
سنگ نیفزاید و زر، کم نشود
·
ایراد اول این بیت، ایرادی
امپیریستی (ایراد مبتنی بر تجربه گرائی) است.
·
چون کاسه زرین با ضرب سنگ و یا حتی
پتک نمی شکند.
·
شکستن از خصوصیات کاسه های سفالین
است.
·
کاسه زرین در اثر اصابت سنگ مخدوش
می شود.
·
چه بسا حتی سوراخ هم نمی شود.
1
ساختار اتم های سیلیسیوم
سنگ
بد گوهر اگر کاسهٔ زرین شکند
قیمت
سنگ نیفزاید و زر، کم نشود
·
ایراد ایده ئولوژیکی و تئوریکی (نظری)
محتوای این بیت، قایل شدن بنیاد بد برای سنگ و بنیاد نیک برای زر است.
·
بنیاد سنگ را اتم های سیلیسیوم تشکیل
می دهند و بنیاد زر را اتم های زر.
·
اتم های زر بزرگ تر از اتم های
سیلیسیوم هستند، ولی به دلیل بزرگی که مظهر خیر نمی شوند.
·
اتم های سیلیسیوم که همسایه دیوار
به دیوار اتم های کربن هستند، به دلیل کوچکی مظهر شر محسوب نمی شوند.
·
چرا و به چه دلیل ما به این نظر می
رسیم؟
2
·
اولا به این دلیل تجربی، عینی و
علمی که در دیالک تیک کمیت و کیفیت، نقش تعیین کننده از آن کیفیت است.
·
اتم های زر بلحاظ کیفی، یعنی بلحاظ
ترکیب و تشکیل مولکول مواد و مصالح مصرفی مفید و ضرور، فاقد ارزش اند.
·
در حالیکه اتم های سیلیسیوم و
همسایه دیوار به دیوار شان اتم های کربن، حاملین اصلی حیات و هستی اند.
·
چیزی در کاینات حتی یافت نمی شود
که فاقد اتم های سیلیسیوم باشد.
·
بدون اتم های سیلیسیوم، بدون ماسه
و سنگ و خاک باید فاتحه ای بلند بر حیات و جامعه و جهان خوانده شود.
·
در حالیکه بود و نبود اتم های زر
تغییری در هستی جامد و جاندار پدید نمی آورد.
3
·
قیمت بالای زر نه به دلیل ارزشمندی
اتم های آن، بلکه به دلیل کمیابی و دشواری استخراج و تصفیه آن است.
·
به دلیل ساعات کار زیاد است که
برای تهیه آن مصرف می شوند.
·
اتم های زر بلحاظ شیمیائی اصلا
اکتیو (فعال) نیستند.
·
به همین دلیل فقط برای تزیین و
تجمل و احیانا به عنوان لعابی برای جلوگیری از اکسیداسیون لوازم آهنی (زنگ زدن) به مصرف می رسند.
4
سنگ
بد گوهر اگر کاسهٔ زرین شکند
قیمت
سنگ نیفزاید و زر، کم نشود
·
ایراد تئوریکی و در حقیقت ایده
ئولوژیکی این بینش شبه مذهبی ـ شبه فاشیستی، جستجوی اقطاب دوئالیستی مشابه به جامعه
طبقاتی در طبیعت است.
·
همانطور که در جامعه اشرافیت بنده
دار و فئودال و روحانی و بورژوازی وجود دارند و در جوار آنها خیل عظیم زحمتکشان
مولد همه چیز و عملا «بی همه چیز»، ایدئولوگ های طبقه حاکمه انگل و تن پرور و
مفتخور و ستمگر در طبیعت به دنبال فلزات و گازهای اشرافی و عناصر توده ای می گردند
و اگر پیدا نکردند به زور مغلطه اختراع می کنند و بعد همان خرافه را به عنوان
حقیقت تبلیغ می کنند تا از منافع طبقاتی ستمگران دفاع کنند.
5
·
این پدیده خاص کشور عه هورا نیست.
·
در همه کشورهای جهان همین روند و
روال حاکم بوده است.
·
به این ترتیب و طریق و ترفند بوده
که همه گازهای خنثی، منفعل، تنبل و عملا
به درد نخور، عنوان گازهای اشرافی ـ اعیانی به خود گرفته اند:
·
گازهای هلیوم، نئون، آرگون و غیره.
6
·
و در مطابقت با آن، فلزات تقریبا تنبل،
خنثی، منفعل و به درد نخور، از قبیل طلا، پلاتین، پالادیوم و غیره عنوان فلزات اشرافی ـ اعیانی (ادلمتال) به خود گرفته اند.
·
حتی الماس که مجموعه ای بشدت فشرده
از اتم های کربن (زغال) است، ارزش عمدتا تجملی دارد و فاقد ارزش شیمیائی چشمگیر
است.
7
·
می توان گفت که در ادبیات و فلسفه فئودالی
قرون وسطی دیالک تیک توده و طبقه حاکمه، دیالک تیک بنده ها، رعایا و پیشه وران و اشرافیت
بنده دار و فئودال و روحانی به شکل دوئالیسم سنگ بد و زر نیک، دوئالیسم مظاهر شر و
مظاهر خیر، دوئالیسم مظاهر زشتی و مظاهر زیبائی بسط و تعمیم داده شده اند.
·
تار و پود دیوان خواجه شیراز و آثار
و اشعار سعدی به همین خرافه سرشته است.
·
مراجعه کنید به تحلیل اشعار و آثار
سعدی و حافظ و غیره در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
8
چند مثال از گلستان سعدی
پرتــو
نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است
تربیت
نااهل را چون گردکان برگنبد است
·
معنی تحت اللفظی:
·
نور نیکان در هر کس که بنیاد بد
داشته باشد، مؤثر نمی افتد.
·
تربیت نا اهل به نگهداشتن گردو بر
روی گنبد شباهت دارد.
·
یعنی محال است.
9
·
سعدی هم بسان خواجو خیال می کند که
شاهزاد ها و اشراف زاده ها و آیة العظمی زاده ها، دارای بنیاد نیک هستند و از شکم
مادر به همراه آورده اند و با خود به گور می برند.
·
یعنی شاهزادگی و اشراف زادگی و آیة
العظمی زادگی را لدنی، جبلی و مادرزادی و یا بنیادی است.
·
درست بر خلاف فرزندان کنیزها، کلفت
ها، بنده ها، رعایا، پیشه وران و غیره که با بنیاد بد زاده شده اند.
·
ضمنا با پند و اندرز هم آدم نمی شوند.
10
·
برای کشف صحت و سقم این دعاوی فئودالی
ـ بنده داری ـ روحانی خرافی و ضد تجربی و ضد علمی و ضد عقلی، فقط کافی است که جای
نوزادان حضرات را با نوزادان رعایا و کارگران عوض کنیم تا دیده شود که در خانه
رعیتی که به طویله شباهت دارد تا به خانه، از بنیاد نیک شاهزاده و اشراف زاده و
آیة العظمی زاده چه باقی می ماند.
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفیعنی شاهزادگی و اشراف زادگی و آیة العظمی زادگی لدنی، جبلی و مادرزادی و یا بنیادی است.