پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
عبدالصمد
کامبخش و احسان طبری
( ۱۲۸۲
ـ ۱۳۵۰ )
بخش
نهم
ماتریالیسم و دیالک تیک از زمان لنین.
نقد ماتریالیسم به مثابه نقد مارکسیسم
7
·
نقد لنین بر ضد دو موضع نظری زیر
است:
الف
·
اولا بر ضد پذیرش نظرات ارنست ماخ
است که چیزها را سمبول های افکار برای مجموعه های بغرنج احساسات قلمداد می کند که
از ثبات نسبی برخوردارند.
ب
·
ثانیا بر ضد استنتاجاتی است، مبنی
بر اینکه پذیرش ماتریالیستی واقعیت عینی چیزها به جداسازی دوئالیستی چیز در خود از
شناخت منجر می شود.
·
مراجعه کنید به واقعیت عینی، چیز
در خود در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
8
·
لنین با استناد مؤکد به علوم طبیعی
مدرن، دو مسئله زیر را در کانون توجه قرار می دهد:
الف
·
اولا واقعیت (واقعی بودن، رئالیته)
موضوعات شناخت علمی را
·
مراجعه کنید به واقعیت (رئالیته)،
موضوع در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
ثانیا قابل شناخت بودن واقعیت عینی
را که در معرض جریانات معرفتی (شناخت) قرار دارد.
·
مراجعه کنید به اصل قابل شناخت (شناسائی)
بودن جهان در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
9
·
لنین از منظر (نقطه نظر) علوم
طبیعی توضیح می دهد:
الف
·
«ماده، اولین (مقدم ترین) است.
·
احساس، اندیشه و شعور عبارتند از
عالی ترین فراورده های ماده به طرز خاصی سازمان یافته (مغز بشری. مترجم)
ب
·
این، درک ماتریالیسم، بالاعم و درک
مارکس و انگلس، بالاخص است.
·
(ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و
امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 47)
10
·
لنین می افزاید:
الف
·
«ماده اولین (مقدم ترین) است.
·
تفکر (اندیشیدن)، شعور و احساس فراورده
های توسعه و یا تکامل بسیار متعالی اند.
ب
·
این سخن (موضع نظری. مترجم) تئوری شناخت ماتریالیستی است که علوم طبیعی ـ بطور
خود به خودی، اوتوماتیک، خواه و ناخواه ـ در زمین آن ایستاده اند.»
· (
ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و
امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 67)
11
·
دیالک تیک ماتریالیستی اما پروفیل (سیمای)
فلسفی خود را از طریق تقلیل بر دانش علوم طبیعی کسب نمی کند.
الف
مفهوم شناخت
·
مفهوم شناخت دیالک تیک ماتریالیستی
حاوی روندی است که در آن، «دانش از نادانی پدید می آید.»
·
ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و
امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 97)
ب
مفهوم حقیقت
·
مفهوم حقیقت دیالک تیک ماتریالیستی،
معیار انطباق کلاسیک را با پراتیک تاریخی وسعت می بخشد.
·
ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و
امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 103، 132)
ت
مفهوم ماده
·
مفهوم ماده ی استدلال و اثبات شده در
طرح ماتریالیسم لنین، آشکارا و بی چون و چرا، مقوله ای فلسفی است و با تعریف علوم
طبیعی از مواد مادی نباید عوضی گرفته شود.
·
مراجعه کنید به ماده، دیالک تیک
ماده و روح (وجود و شعور) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پ
·
لنین می نویسد:
·
«ماده، مقوله ای فلسفی است، برای تشخیص (مشخص
کردن) واقعیت عینی که انسان ها ببرکت حواس به وجودش پی می برند، که توسط حواس
تصویر برداری می شود و مستقل از حواس انسانی وجود دارد.»
·
ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و
امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 124)
12
·
این طرح فلسفی ماده، روند قابل شناخت
بودن جهان را در مفهوم واقعیت عینی در بر دارد.
الف
·
واقعیت و قابل شناخت بودن، وحدت دیالک
تیکی ئی را با هم تشکیل می دهند و نه دوئالیسمی را.
ب
·
تئوری شناخت مبتنی بر این مفهوم ماده،
نه تئوری شناخت مکانیکی ـ دترمینیستی، بلکه تئوری شناخت دیالک تیکی ـ تاریخی است.
·
مراجعه کنید به دترمینیسم (تعین
مندی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
·
به قول لنین:
·
«از منظر (نقطه نظر) ماتریالیسم مدرن، یعنی مارکسیسم،
مرزهای نزدیک گشتن معارف (شناخت های) ما به حقیقت عینی و مطلق، بطور تاریخی مشروط
می شوند.
·
(با توسعه تاریخی جامعه بشری و با رشد علم و
فن ( نیروهای مولده) شناخت بشری از واقعیت عینی عمیق تر و دقیق تر می شود.
·
یعنی بشریت به حقیقت مطلق نزدیک تر
می گردد. مترجم)
2
·
وجود این حقیقت عینی، اما نامشروط
و بی چون و چرا ست.»
· (
ولادیمیر لنین، «ماتریالیسم و
امپیریوکریتیسیسم»، کلیات لنین، جلد 14، ص 130)
·
(لنین در این گفتار، دیالک تیک نسبی و مطلق و
ضمنا دیالک تیک مشروط و نامشروط را توسعه می دهد.
·
شناخت حقیقت عینی، تاریخی، مشروط و
نسبی می ماند.
·
وجود حقیقت عینی اما نامشروط، بی
چون و چرا و مطلق. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر