پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان شین میم شین
پیشکش
به
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان شین میم شین
پیشکش
به
عبدالصمد
کامبخش
( ۱۲۸۲ ـ ۱۳۵۰ )
بخش نهم
ماتریالیسم و دیالک تیک از زمان لنین.
نقد ماتریالیسم به مثابه نقد مارکسیسم
تفاوت ماهوی سوم:
موضع مارکسیسم
نسبت به مسئله واقعیت و مسئله شناخت
( ۱۲۸۲ ـ ۱۳۵۰ )
بخش نهم
ماتریالیسم و دیالک تیک از زمان لنین.
نقد ماتریالیسم به مثابه نقد مارکسیسم
تفاوت ماهوی سوم:
موضع مارکسیسم
نسبت به مسئله واقعیت و مسئله شناخت
1
·
برای مارکسیسم، مسئله واقعیت و مسئله شناخت با آماجگزاری
هومانیستی مسئله اساسی فلسفه در رابطه قرار دارد.
·
مراجعه کنید به آماج، واقعیت عینی، مسئله اساسی فلسفه
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
برای مارکسیسم، مسئله اهداف بشر دوستانه ی سنجیده ی
تشکیل تاریخ (جامعه) بدون حل دو مسئله اساسی زیر غیر قابل حل است:
الف
·
بدون حل مسئله قابل شناخت بودن واقعیت عینی
ب
·
بدون حل مسئله ی عینیت شناخت
·
مراجعه کنید به اصل قابل شناخت بودن جهان، شناخت،
عینی (اوبژکتیو) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
در مارکسیسم، عمل تاریخی و عمل اجتماعی با توجه به
شرایط عینی حاکم صورت می گیرد.
·
اختیار و یا آزادی انسان ها اما تحت تابعیت جبر کور
و تحت حاکمیت اقتصادی ـ اجتماعی و سیاسی موجود قرار داده نمی شود.
4
·
از دید مارکسیسم، پیش شرط عمل، راسیونالیته (تبعیت
از عقل) است.
موضع ایراسیونالیسم
بورژوائی واپسین
نسبت به مسئله واقعیت و مسئله شناخت
نسبت به مسئله واقعیت و مسئله شناخت
1
·
ایده ئولوژی ایراسیونالیستی بورژوائی واپسین، اما بر
عکس مارکسیسم، قدرت حاکمه واقعا موجود را، موجودیت سیستم حاکم را، حاکمیت انحصاری سرمایه
بزرگ را و دولت امپریالیستی را از طرق زیر مشروعیت می بخشد:
الف
·
از طریق انکار اصولی امکان شناخت واقعیت عینی
ب
·
از طریق انکار قابل شناخت بودن قوانین توسعه اجتماعی
ت
·
از طریق انکار امکان نفوذ در قوانین توسعه اجتماعی
پ
·
از طریق ناتورالیزه کردن روندهای تاریخی
ث
·
از طریق ناتورالیزه کردن هنجارهای اخلاقی
ج
·
از طریق ناتورالیزه کردن هنجارهای حقوقی
ح
·
از طریق ناتورالیزه کردن هنجارهای دولتی
2
·
طرح مربوط به عمل ایراسیونالیسم، جهل توده ها را و
هدایت رمه واره توده ها را پیش شرط قرار می دهد.
3
·
موضوع نقد مارکسیسم و موضوع نقد ماتریالیسم توسط ایراسیونالیسم،
در وهله اول، محتوای تئوری ندارد، بلکه آماجگزاری تاریخی رقابت آمیز دارد:
·
فونکسیون تدافعی از وضع موجود ایراسیونالیسم عبارت
است از حفظ و یا باز تولید الکنیت (صغارت، کودک وارگی، وابستگی) انسان ها.
4
برتولت برشت در این رابطه می نویسد:
«ماتریالیسم ـ بر خلاف ایدئالیسم ـ باید همیشه به هر کس بگوید که از او چه بیرون می آید.
از ایدئالیسم اما باید پرسید:
«تو از کجا بیرون می آیی؟»
«ماتریالیسم ـ بر خلاف ایدئالیسم ـ باید همیشه به هر کس بگوید که از او چه بیرون می آید.
از ایدئالیسم اما باید پرسید:
«تو از کجا بیرون می آیی؟»
(برتولت برشت، «نوشته هائی راجع به سیاست و جامعه»،
جلد 1، (1919 ـ 1941)، 1968، ص 240)
*****
شناخت و تغییر
شناخت و تغییر
1
·
شناخت و تغییر، موضوعات ماتریالیسم فلسفه مارکسیستی
اند.
2
·
شناخت و تغییر اما مایه مشاجره و مرافعه نقد بورژوائی
واپسین از ماتریالیسم هستند.
3
·
به همین دلیل، از زمان ولادیمیر لنین، فلسفه مارکسیستی
علاقه مند اثبات حقانیت ماتریالیسم دیالک تیکی و مدافع سرسخت آن است.
4
·
اثر ولادیمیر لنین تحت عنوان «ماتریالیسم و
امپیریوکریتیسیسم» که در سال 1908 تحریر یافته و در سال 1909 منتشر شده، هم خدمت
تئوریکی فوق العاده مهمی بوده و هم عمل سیاسی و ایده ئولوژیکی تعیین کننده ای در
شرایطی بوده که افکار فلسفی بورژوائی در جنبش کارگری مؤثر واقع شده بودند و ماتریالیسم
را به موضع تدافعی رانده بودند.
5
·
ولادیمیر لنین در سال 1908، در نامه به ماکسیم گورکی
می نویسد:
الف
·
«با ماتریالیسم همان رفتاری صورت می گیرد که
معمولا با نامادری صورت می گیرد.
ب
·
مجله تئوریکی هفتگی «عصر جدید» (ارگان سوسیال ـ
دموکراسی) هرگز طرفدار پر شور ماتریالیسم فلسفی نبوده و اخیرا بدون کمترین ابائی،
نظرات نمایندگان امپیریوکریتیسیسم را منتشر می کند.»
·
(نامه لنین به گورکی به تاریخ 13 فوریه 1908
·
کلیات لنین، جلد 34، 1962، ص 375)
6
·
امپیریوکریتیسیسم از سوی افراد زیر نمایندگی می شد:
الف
ارنست ماخ (1838 ـ 1916)
فیزیکدان، فیلسوف و تئوریسین علمی اطریشی
از مؤسسین امپیریوکریتیسیسم
·
قبل از همه از سوی ارنست ماخ
ب
·
در روسیه از مواضع ضد سوسیالیستی
ت
·
از سوی منشویک ها:
1
·
والنتینوف
2
·
یوشنویچ
پ
·
از سوی بلشویک ها:
1
·
بوگدانوف
2
·
بصروف
3
·
لوناچارسکی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر