مسعود
بهبودی
پیشکش
به شاعر توده و حزب توده
سیاوش
کسرائی
ستاینده
پیگیر فرهادها
رهی
خواهی شدن، کان ره دراز است
به
بی برگی مشو، بی برگ و ساز است
·
معنی تحت اللفظی:
·
تو راه درازی را طی خواهی کرد.
·
برگ به همراه ببر.
·
چون در آن راه، از ساز و برگ اثری
نیست.
1
رهی
خواهی شدن، کان ره دراز است
·
نظامی انسان را به رهرو تشبیه می
کند و زندگی را به راه.
·
او بدین طریق، برای اعضای جامعه
مقصدی تعیین می کند.
·
راه در واقع پل پیوند میان مبدأ و
مقصد است.
·
باید در روند تحلیل شعر او به مقصد
مورد نظر او پی ببریم.
2
به
بی برگی مشو، بی برگ و ساز است
·
نظامی به انسان به مثابه مسافر و
یا رهرو توصیه می کند که ساز و برگ سفر به همراه ببرد.
·
منظور او از ساز و برگ سفر توشه
راه و وسایل لازم برای دفاع از خود و استراحت و غیره است.
·
نظامی البته می تواند منظور دیگری
داشته باشد.
3
به
پای جان، توانی شد بر افلاک
رها
کن شهر بند خاک بر خاک
·
معنی تحت اللفظی:
·
به پای جان می توانی به آسمان
بروی.
·
پس زندان خاک را به خاک وابگذار.
4
به
پای جان، توانی شد بر افلاک
رها
کن شهر بند خاک بر خاک
·
نظامی در این بیت شعر، دیالک تیک
فرم و محتوا را به شکل دوئالیسم جسم (شهربند خاک)
و جان بسط و تعمیم می دهد و برای
جان و یا روح هستی مستقل از جسم و یا ماده قایل می شود.
·
این ایده را نظامی از تئولوژی
اسلامی گرفته است.
·
در تئولوژی اسلامی دیالک تیک ماده
و روح اولا به دوئالیسم ماده و روح تحریف می شود، ثانیا وارونه می شود.
·
آن سان که ماده فانی و ثانوی تصور
می شود و روح فنا ناپذیر، ازلی، ابدی و اولین.
·
به همین دلیل دنیای مادی فانی جا
زده می شود و دنیای ارواح و یا عقبی ابدی.
5
مگو
بر بام گردون چون توان رفت
توان
رفت، ار ز خود بیرون توان رفت
·
معنی تحت اللفظی:
·
در امکان معراج انسان به افلاک
تردید مکن.
·
چون پیش شرط معراج ترک تن
است.
·
نظامی این ایده را باید از عرفان
گرفته باشد.
·
مولوی هم تن را قفس مرغ جان می
داند و عملا از دوئالیسم جسم و جان سخن بر لب دارد.
·
اگرچه پایه فلسفی عرفان پانته ئیسم
است که میان طبیعت و انسان و خدا فرقی نمی بیند و از وحدت وجود دم می زند.
6
بپرس از عقل دوراندیش گستاخ
که
چون شاید شدن بر بام این کاخ
·
معنی تحت اللفظی:
·
از عقل دور اندیش جسور و بی پروا
بپرس که چگونه می توان به افلاک رفت.
·
بیچاره عقل.
·
معلوم نیست که منظور نظامی از عقل
چیست.
·
ظاهرا همه در حرف مطیع عقل
گستاخند.
·
اگرچه در عمل کسی برای عقل
اندیشنده تره خرد نمی کند.
·
به همین دلیل شاید بوده که حریفی بر
آن بوده که عقل همیشه وجود داشته، ولی نه به معنی حقیقی اش.
7
چنان
کز عقل فتوی می ستانی
علم
برکش بر این کاخ کیانی
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر فتوای عقل را جامه عمل بپوشانی،
می توانی بر این کاخ کیانی پرچم برافرازی.
·
نظامی در این بیت، عقل را به
مجتهدی تشبیه می کند که هنرش صدور فتوا ست و با اجرای فتاوی عقل می توان به افلاک
رفت.
·
بدین طریق و با این ترفند عقل به
جرثومه ای از جنس بن لادن و مظاهری و ملا عمر بدل می شود و فتاوی ایراسیونالیستی و
آنتی هومانیستی صادر می کند.
8
خرد
شیخ الشیوخ رأی تو بس
از
او پرس آنچه می پرسی نه از کس
·
معنی تحت اللفظی:
·
عقل شیخ الشیوخ اندیشه تو ست.
·
تو هم هر آنچه نمی دانی از عقل
بپرس و نه از کس دیگر.
·
گفتنش آسان است، ولی جامه عمل
پوشاندن بدان دشوار.
·
شاید نظامی نشانی از شیخ الشیوخ
عقل دهد.
9
سخن
کز قول آن پیر کهن نیست
بر
پیران وبال است آن، سخن نیست
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر سخن از قول عقل نباشد، بزعم
پیران چنین چیزی عذاب است و نه سخن.
·
نظامی در این بیت عقل را به پیر
سالخورده تشبیه می کند که منبع تجربه است.
·
عقل بدین ترتیب به معنی مجموعه تجارب
زندگی تصور و تصویر می شود.
·
نظامی به عبارت دیگر، میان شناخت عقلی
و شناخت تجربی علامت تساوی می گذارد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک حسی ـ
عقلی، دیالک تیک تجربی ـ نظری در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
10
خرد
پای و طبیعت بند پای است
نفس
یک یک چو سوهان بند سای است
·
معنی تحت اللفظی:
·
عقل پای آدمی است و طبیعت بندی بر
این پای است.
·
هر نفسی سوهانی بر بند پای است.
·
در قاموس نظامی انسان ها هر چه
پیرتر می شوند، جسم شان فرسوده تر، ولی عقل شان رهاتر می گردد.
·
به این طریق، با زوال جسم، عقل از
قید و بند طبیعت آزاد می گردد و جان را به دوش می کشد و به افلاک می برد.
·
این اما به چه معنی است؟
11
خرد
پای و طبیعت بند پای است
نفس
یک یک چو سوهان بند سای است
·
این بدان معنی است که در قاموس
نظامی، عقل پای جان است.
·
جان و یا روح به پای عقل راه افلاک
می سپارد.
·
دوئالیسم جسم و جان در قاموس نظامی
اکنون از صراحت گذرانده می شود:
·
همانطور که جسم روی دو پا و یا
چهار پا راه می رود.
·
جان نیز به همان سان روی پایی به
نام عقل راه افلاک و یا عالم ارواح را طی می کند.
·
شاید هیچکس دیگری این نظر نظامی را
نمایندگی نکرده باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر