تحلیلی از
ید الله سلطانپور
نون
مثلا تغییر لحن و صدای دختران و ادای نوزادان را
در آوردن
(البته به خیال خودشان!).
شاید فکر می کنند این طوری جذابتر به نظر می
رسند.
خیلی
ها هم به تبعیت از دیگران این کار را می کنند.
·
نون «بر سر کشیدن این ماسک» را به دو دلیل می داند:
الف
·
به امید جذاب تر جلوه کردن برای
این و آن.
ب
·
تقلید کورکورانه از این و آن
·
ما این دو دلیل نون را مورد تأمل قرار
می دهیم:
1
مثلا
تغییر لحن و صدای دختران و ادای نوزادان را در آوردن
(البته به خیال خودشان!).
شاید فکر می کنند این طوری جذابتر به نظر می
رسند.
·
اکنون دو سؤال زیر مطرح می شوند:
الف
·
چرا باید زنی و یا دختری بخواهد که
جذاب جلوه کند؟
ب
·
چرا باید زن و یا دختر برای کسب
جذابیت لحن و صدای نوزادان و یا کودکان را در بیاورد؟
2
به امید جذاب تر جلوه کردن برای این و آن.
·
یکی از دلایل این «امید»، برسمیت شناسی
کالا وارگی زن از سوی خود زن است.
·
همیشه چنین نبوده است.
·
این پدیده ـ بسان بسیاری از دیگر پدیده
های شرم انگیز ـ پدیده ای تاریخی است.
·
منظور از مفهوم «تاریخی» چیست؟
3
·
مفهوم «تاریخی»، ربط تعیین کننده
ای به تاریخ و جغرافیا ندارد، بلکه مقوله ای فلسفی است.
·
مقوله یعنی عام ترین مفهوم.
·
مقوله تاریخی قرینه و یا جفت دیالک
تیکی مقوله منطقی است:
·
دیالک تیک منطقی ـ تاریخی شناخت افزار
معرفتی ـ نظری مهم صرفنظرناذیری است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک منطقی ـ تاریخی در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
4
·
در مقوله تاریخی، کلیه چیزهائی
تجرید می یابند که موقتی اند:
·
روزی به دلایلی پدید آمده اند و
روزی با از بین رفتن دلایل مربوطه، از بین خواهند رفت.
·
کالا وارگی زن نیز پدیده ای تاریخی
است.
·
این پدیده با گذار بشریت از جامعه اشتراکی
آغازین به جامعه طبقاتی پدید آمده است و با گذار از جامعه طبقاتی به جامعه سوسیالیستی
از بین خواهد رفت.
·
البته چه بسا به خون دل و به برکت
روشنگری علمی و انقلابی پیگیر.
5
به امید جذاب تر جلوه کردن برای این و آن.
·
ایده و اندیشه کالا وارگی به مثابه
روح، با شیر مادر و به ضرب شلاق نان، به خورد زنان داده می شود.
·
به همین دلیل کمتر زنی می توان یافت
که این اندیشه را برسمیت نشناسد، چه رسد به نران.
·
فریب هارت و پورت ها را نباید
خورد.
·
درست به دلیل باوری عمیق به این
اندیشه است که زنان می خواهند جذاب جلوه کنند، چه برای نران و چه برای زنان.
·
سؤال این است که کسب جذابیت برای
زنان دیگر چیست؟
6
به امید جذاب تر جلوه کردن برای این و آن.
·
دلیل این جنبه هم در همان کالا
وارگی زن و باور زن به کالا وارگی خویش است:
·
جذابیت زنان برای نران، به معنی
جذابیت بی واسطه و مستقیم کالا برای مشتری است.
·
درست به همین دلیل فرم کالاها مانی
پولیزه می شود:
·
درست به همین دلیل است که عناصر
فرمال از قبیل رنگ و طعم و بو و جلوه و جلا و جلال و جمال کالاهای جاندار و بی جان
مشتری پسند می شوند.
·
آرایش مشقت بار زنان هم به همین
دلیل است:
·
مانی پولیزاسیون کالا ست.
7
·
زنان فقط پرولتر (زحمتکش فاقد مالکیت
خصوصی بر وسایل تولید) خشک و خالی نیستند.
·
زنان پرولتر چند طبقه اند.
·
یکی از این طبقات در پرولتریت زنان،
همین کالا وارگی چند طبقه آنها ست:
·
نیروی کار زن بسان نیروی کار
پرولتاریای مرد، کالا ست.
·
این کالا اما در چارچوب خانه و
خانواده کالای عجیب و غریبی است.
·
کالائی است که حتی چه بسا خود زنان
به پشیزی نمی خرند و نمی فروشند، چه رسد به اینکه این و آن، آن را به پشیزی بخرند.
8
به امید جذاب تر جلوه کردن برای این و آن.
·
زنان در جامعه طبقاتی بر خلاف پرولتاریای
مرد، خودشان هم به عنوان کالا محسوب می شوند.
·
اگر کسی سخنانی را که در نهایت
عادیت و معمولیت در خانواده ها رد و بدل می شوند، بدقت بشنود، به این حقیقت امر
تلختر از زهر پی می برد:
·
مثلا مادر و یا پدر دختر از همان
بدو تولد دنبال مشتری برای او می گردند و دادنی بودن او را علنا و بکرات بر زبان
می رانند و چه بسا به همین دلیل تحقیر، تضعیف و تخریبش می کنند.
·
اینکه در طول تاریخ شرم انگیز جامعه
طبقاتی، زنان بلحاظ آموزشی، پرورشی، فکری، فرهنگی و غیره عقب مانده اند، یکی از
دلایلش همین کالا واره تصور و تصویر کردن آنها ست.
·
آموزش دختران در خانواده ها در حدی
است که فقط به درد آنها به مثابه کالا می خورد:
·
ترفندهای خانه داری و بچه داری و
سکس.
·
شباهت غریبی در این زمینه میان
رفتار بورژوازی با پرولتاریا به چشم می خورد:
·
کودکان پرولتاریا به قدر بخور و
نمیر از نعمات معنوی (فکری، فرهنگی، هنری و غیره) برخوردار می شوند.
·
به قدری که طبقه حاکمه لازم دارد.
9
به امید جذاب تر جلوه کردن برای این و آن.
·
دلیل کسب جذابیت دختران و زنان
برای زنان این است که آنها به مثابه کالای اندیشنده در زنان واسطه را، دلال را می
بینند.
·
این دلال وارگی زنان خود چه بسا حرفه
ای است:
·
هر دختری برای دوست دخترش دلالی
است و در خانواده و قوم و خویش خویش برای او مشتری می جوید تا دوست دخترش هم متقابلا
برایش مشتری بجوید.
·
به همین دلیل هم کسب جذابیت برای
زنان اهمیت کسب می کند.
10
به امید جذاب تر جلوه کردن برای این و آن.
·
دلیل دیگر این گرایش می تواند پسیکولوژیکی
باشد.
·
کالا در جامعه کالائی ارزش درخود
ندارد.
·
کالا به اندازه کمیت مشتری، ارزش دارد.
·
کالا در صورت فقدان مشتری با زباله
یکسان تلقی می شود.
·
به همین دلیل اصطلاح «خودفروشی» به
معنی عام کلمه، وارد عمل می شود.
·
جامعه طبقاتی اعضای خود را ـ اعم
از زن و نر ـ به کالا بدل می سازد.
·
انسان را ولی کسی نمی تواند کالا
کند، بدون آنکه او را جنده کند.
·
فاجعه هم همین جا ست:
·
جامعه طبقاتی اعضای خود را عملا و
نظرا آدمیت زدائی می کند.
·
جامعه طبقاتی اعضای خود را کالا
واره و در نتیجه، جنده واره می کند.
11
·
دیرکرد گذار به سوسیالیسم به همین
دلیل فاجعه انسانی و اجتماعی عظیمی است.
·
انسان فقط با نان زنده نیست.
·
انسان ضمنا با روح، انسان است.
·
طبقه حاکمه اما برای حفظ و تحکیم
وضع موجود، اعضای جامعه را در مقیاس تمام ارضی لومپنیزه می کند.
·
جنده وارگی یکی از فرم های لومپنیزاسیون
است.
·
نحوه رفتار خودستیز زنان را ضمنا می
توان در پرتو همین لومپنیزاسیون توضیح داد:
الف
·
دختران اروپائی حتی به همکاری داوطلبانه
با جریانات فاشیستی ـ فوندامنتالیستی تن در می دهند و چه بسا زنجیرهای بردگی علنی
و رسمی خود را فخر فروشانه نشان رسانه های جهانی می دهند.
ب
·
این قابل مقایسه است با همکاری
زنان با فاشیسم هیتلری و با فوندامنتالیسم شیعی و سنی
·
این خیانت بزرگ زنان به همزنجیران خویش
است:
·
زنان محجب جمهوری اجامر سرکوب زنان
توسط اجامر جمهوری را تسهیل و تکمیل و تحکیم می کنند.
·
ما به همین دلیل هم با پدیده سقوط انسانی
در جامعه طبقاتی سر و کار داریم.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر