جمعبندی از
مسعود بهبودی
۱
مذهب فرمی از شعور اجتماعی است.
این حکم منطقی و تجربی به چه معنی است؟
این حکم منطقی و تجربی به چه معنی است؟
۲
این بدان معنی است که مذهب فرم و قالب و ظرف است.
این به چه معنی است؟
۳
این بدان معنی است که مذهب قالب و ظرف و خورجین و کیف و چمدان است.
و هر کس آن را با شعور اجتماعی خاص خود، پر می کند.
این به چه معنی است؟
۴
این بدان معنی است که مذهب واحدی مظروف ها و محتواهای روحی (شعوری) متفاوت دارد:
دهقانان فقیر آن را با انتظارات خود پر می کنند.
یعنی در مذهب نسخه رهائی خاص خود را کشف می کنند.
یعنی انتظارات ایدئال خود را به مذهب دیکته و تحمیل می کنند.
در مساجد روستاها درگیری های لفظی شدیدی بین دهقانان فقیر و روحانیت در می گرفت.
آن سان که آخوند به دلیل جانبداری از اغنیا تکفیر می شد و دهقانان فقیر از خواندن نماز در پشت سر او امتناع می ورزیدند.
۵
مذهب برای دهقانان فقیر، طرفدار فقرا و خصم اغنیا ست.
در مذهب دهقانان فقیر، بهشت قاعدتا جای تهیدستان ستمکش در این دنیا ست.
در مذهب دهقانان فقیر، بهشت قاعدتا جای تهیدستان ستمکش در این دنیا ست.
این به چه معنی است؟
۶
این بدان معنی است که خدا حامی اخروی ستمدیگان دنیوی است.
بهشت اجر اخروی موعود به ستمکشان دنیوی است.
۷
ائمه و خدا در فانتزی و تخیل و ایده ئولوژی دهقانان فقیر، شباهت غریبی به فقرا دارند.
متنفر از اغنیا هستند.
مسیح (خدای) سیاهپوستان امریکا (فرقه ملکم ایکس؟) هم نه سفیدپوست، بلکه سیاهپوست بی غل و غش است.
مذهب بدین طریق به منبع امید دهقانان فقیر بدل می شود.
۸
مذهب اما پاداش نسیه را به ازای رضای نقد می دهد:
پیش شرط رهائی از عذاب دوزخ و افتادن به آغوش باز حوریان، تحمل و تسلیم و رضا ست.
بهشت و خور و خواب و شهوت و راحت به ازای ستمکشی و تمکین به طبقه حاکمه وعده داده می شود.
طبقه حاکمه ای که از دشمنان خدای طرفدار فقرا تشکیل می یابد.
این اما به چه معنی است؟
۹
این بدان معنی است که مذهب نه منبع امید محض است و نه منقل و وافور افیون محض.
مذهب دیالک تیک آه و افیون است.
مذهب هم امید می دهد و هم تخدیر می کند.
هم شرایط روحی و روانی و نظری لازم به مقاومت و تداوم حیات ذلت بار را فراهم می آورد و هم شرایط مبتنی بر تسلیم و رضایت و تمکین به طبقه حاکمه را تئوریزه می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر