تحلیلی
از شین میم شین
ساقیا
سایه ابر است و بهار و لب جوی
من
نگویم چه کن ار اهل دلی خود تو بگوی
بوی
یک رنگی از این نقش نمی آید، خیز
دلق
آلوده صوفی به می ناب بشوی
·
معنی تحت اللفظی:
·
ساقی، بهار است و لب جوی و سایه.
·
من برای تو تعیین تکلیف نمی کنم.
·
اگر خودت اهل دلی، بگو، چه باید
کرد.
·
از این طایفه شبیه به نقش دیوار،
بوی یکرنگی به مشام نمی رسد.
·
پا شو و این دق آلوده صوفی را با
شراب خالص بشوی و تطهیر کن.
1
ساقیا
سایه ابر است و بهار و لب جوی
من
نگویم چه کن ار اهل دلی خود تو بگوی
بوی
یک رنگی از این نقش نمی آید، خیز
دلق
آلوده صوفی به می ناب بشوی
·
انگار هر بیت غزل ـ به قول سیاوش
کسرائی ـ خانه ای به اتمام رسیده است و ربطی به بیت بعدی و یا قبلی ندارد.
·
خواجه در بیت اول، شخصا اعلام می
کند که سودای تعیین تکلیف برای ساقی ندارد.
·
ولی در بیت بعدی فرمان تطهیر جامه
صوفی به آب زمزم می ناب را صادر می کند.
2
بوی
یک رنگی از این نقش نمی آید، خیز
دلق
آلوده صوفی به می ناب بشوی
·
خواجه در این بیت، به تحقیر صوفیان
می پردازد و آنها را نه آدم، بلکه نقش دیوار تصور و تصویر می کند.
·
نقشی که از آن بوی تزویر و تظاهر و
دروغ و ریا به مشام می رسد.
·
کینه طبقاتی خواجه نسبت به اهل
عرفان، ریشه ای است.
3
بوی
یک رنگی از این نقش نمی آید، خیز
دلق
آلوده صوفی به می ناب بشوی
·
برخورد خواجه حتی نسبت به البسه
صوفیان بی رحمانه است.
·
دلق صوفیان را خواجه کثیف و نجس و
آلوده تصور و تصویر می کند.
·
البته منظور خواجه نه خود دلق،
بلکه خود صوفی است که با پوشیدن دلق، سبب نجاست آن شده است.
·
صوفی در قاموس خواجه چیزی در حد سگ
نجس است که به محض تماس با چیزی، موجب آلودگی آن می شود.
4
بوی
یک رنگی از این نقش نمی آید، خیز
دلق
آلوده صوفی به می ناب بشوی
·
خواجه ضمنا دلق صوفی را نجس تر از
می خالص قلمداد می کند.
·
آن سان که برای تطهیر آن از می ناب
استفاده می کند.
·
این به معنی نهایت نجاست دلق صوفی
است.
·
به همین دلیل، می ناب در مقایسه با
آن، تا حد آب زمزم ارتقا می یابد.
سفله
طبع است جهان بر کرمش تکیه مکن
ای
جهاندیده ثبات قدم از سفله مجوی
·
معنی تحت اللفظی:
·
جهان سفله صفت است.
·
بر کرم جهان متکی مباش.
·
ای جهاندیده ی ثابت قدم، از سفله
گدائی مکن.
·
خواجه در این بیت به تحقیر جهان و
یا جامعه می پردازد و آن را با آدم های پست و فرومایه مقایسه می کند.
·
تحقیر هستی یکی از وجوه ایده
ئولوژیکی مشترک همه نمایندگان همه طبقات اجتماعی واپسین است.
·
کسانی که زندگی را تا آخرین قطرات آن
حریصانه می مکند، کسب و کاری جز تحقیر همان زندگی ندارند.
·
دلیل این زندگی ستیزی اعضای طبقات اجتماعی
واپسین، بی دورنمائی تاریخی آنها ست.
·
چون خود بلحاظ طبقاتی بر لب گور تاریخی
خویش ایستاده اند، فکر می کنند که جهان سفله است و به تحقیر آن می پردازند.
·
دلیل گرایش این طبقات اجتماعی به
نیهلیسم (پوچیگرائی) نیز همین جا ست.
·
البر کامو انتحار را به عنوان
طغیان بر ضد پوچی توصیه می کند.
دو
نصیحت کنمت بشنو و صد گنج ببر
از
در عیش درآ و به ره عیب مپوی
·
معنی تحت اللفظی:
·
دو اندرز برایت دارم که شنیدن شان
با کشف صد گنج برابر است:
اندرز اول
·
عیاش باش
اندرز دوم
·
عیب جوئی مکن
·
این تئوری اجتماعی خواجه است که در
غزل دیگری تبیین دقیق یافته و فرم کلاسیک به خود گرفته است:
آسایش
دو گیتی تفسیر این دو حرف است:
با
دوستان مروت
با
دشمنان مدارا
1
دو
نصیحت کنمت بشنو و صد گنج ببر
از
در عیش درآ و به ره عیب مپوی
·
پزهیز از عیب جوئی به معنی مدارا
با دشمنان است.
·
این اندرز خواجه به معنی پایان انتقاد
اجتماعی است.
·
امروزه، پست مدرنیسم همین اندرز
خواجه را تکرار می کند و با این حربه ایده ئولوژیکی دیر آشنا هر گونه روشنگری
انقلابی و علمی را تخطئه می کند.
روی
جانان طلبی آینه را قابل ساز
ور
نه هرگز گل و نسرین ندمد ز آهن و روی
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر می خواهی روی جانان را ببینی، آئینه
ات را تعمیر کن.
·
چون از آهن و روی، گل و نسرین نمی
روید.
1
روی
جانان طلبی آینه را قابل ساز
ور
نه هرگز گل و نسرین ندمد ز آهن و روی
·
خواجه در این بیت، تئوری انعکاس
خاص خود را استدلال و اثبات می کند.
·
او دیالک تیک اوبژکت شناخت ـ سوبژکت
شناخت را به شکل دوئالیسم روی جانان و آئینه دل بسط و تعمیم می دهد و بلافاصله
وارونه می سازد.
·
آن سان که محتوای شناخت از اوبژکت شناخت
یعنی از جانان به سوبژکت شناخت یعنی به آئینه دل منتقل می شود.
2
·
در تئوری انعکاس خواجه، اوبژکت انعکاس
(روی جانان) تعیین کننده چند و چون تصویر نیست.
·
بلکه درست برعکس، قابلیت آئینه است
که تعیین کننده چند و چون روی جانان است.
·
وارونه اندیشی را بهتر از خواجه نمی
توان نمایندگی کرد.
·
بزعم خواجه اگر آئینه دل کسی
قابلیت داشته باشد، خرمهره ای بسان گوهری نمودار می گردد.
·
اگر این خردستیزی آشکار نیست، پس
چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر