سرچشمه:
صفحه فیسبوک
نیاز یعقوبشاهی
تحلیلی از شین میم شین
جهان
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
و خاستگاه شعر، خیال.
صور خیال را حتما خوانده اید.
مقولاتش در اقلیم شعور بسختی می گنجد.
صفحه فیسبوک
نیاز یعقوبشاهی
تحلیلی از شین میم شین
جهان
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
و خاستگاه شعر، خیال.
صور خیال را حتما خوانده اید.
مقولاتش در اقلیم شعور بسختی می گنجد.
·
این کامنت جهان را هم نخست تجزیه و
بعد تحلیل می کنیم تا از موضوع خارج نشویم و خیالبافی نکنیم:
1
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
و خاستگاه شعر، خیال.
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
و خاستگاه شعر، خیال.
·
از همین جمله جهان معلوم می شود که
او با جهان بینی طبقه کارگر بکلی بیگانه است.
·
اگر جهان سری به ادبیات حزب توده
زده بود، با اولین نظر به ضد این نظر برخورد کرده بود.
·
جهان البته در این واویلا تنها
نیست، جهان جام جهان نما ست.
·
چون اکثریت قریب به اتفاق چپ ایران،
در بهترین حالت، فلسفه فقیرند.
·
و چه بسا حتی قلابی اند.
·
مفهوم قلابی را ما به دو معنی بکار
می بریم:
الف
·
قلابی به معنی جعلی، تقلبی، قلب
شده، فاقد اصالت
ب
·
قلابی به معنی کسی که با قلاب سر و
کار دارد.
·
قلابی کسی است که شب و روز قلاب می
اندازد تا نوچه ای را، طعمه ای را، مریدی را و یا حتی اگر لازم شد، مرادی را صید
کند.
2
هوشنگ
ناظمی (امیر نیک آیین)
(1310 ـ 1367)
تاریخ اعدام : ۲۹ تیر (شهریور) ۱۳۶۷
زندان اوین
(1310 ـ 1367)
تاریخ اعدام : ۲۹ تیر (شهریور) ۱۳۶۷
زندان اوین
·
امیر نیک آیین در «سنگر» همین جهان
بینی پرولتاریا جان باخته است.
·
میراث دو جلدی او در انترنت منتشر شده
است.
·
البته نه کسی او را برسمیت می
شناسد، نه اسم و رسمی (عکسی) از او در تبلیغات قلابیون یافت می شود و نه کسی برای جهان بینی پرولتاریا تره خرد می کند.
·
بعضی از قلابیون میراث او را و
طبری و جوانشیر و غیره را به نیات دیگر اسکن کرده اند و منتشر کرده اند.
·
ولی بی کمترین تردید حتی سطری از آن
نخوانده اند و اگر احیانا بطور مکانیکی خوانده باشند، چیزی نفهمیده اند.
·
امیر نیک آیین اما از نوادر حزب
توده بوده است.
·
یادش به یاد باد!
3
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
و خاستگاه شعر، خیال.
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
و خاستگاه شعر، خیال.
·
خاستگاه شعور (روح) و نتیجتا
خاستگاه همه فرم های شعور از اندیشه تا ایدئال، از علم تا اوتوپی، از تندیس تا
ترانه، از شعر تا شعار، از خیال تا رئال وجود (ماده) است.
·
شعور (روح) انعکاس وجود (ماده)
است.
·
انعکاس، اتریبوت (صفت ممیزه) ماده
است.
·
هر چیز مادی از جماد تا جانور و انسان
در هر چیز مادی دیگر منعکس می شود.
·
انعکاس روندی عینی (اوبژکتیو) است.
·
یعنی بی اعتنا به سوبژکت، بی اعتنا
به سنگ و نبات و جانور و انسان صورت می
گیرد.
·
مراجعه کنید به تئوری انعکاس در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
4
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
و خاستگاه شعر، خیال.
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
و خاستگاه شعر، خیال.
·
این وجود اجتماعی است که در آئینه دل
(ضمیر) بنی بشر منعکس می شود و به تشکیل شعور در فرم های مختلف منجر می گردد.
·
تصور و تصویر خانه نتیجه انعکاس
خانه واقعی ـ عینی در آئینه ضمیر انسان است.
·
در دیالک تیک ماده روح (وجود و شعور) نقش تعیین کننده از آن ماده (وجود)
است.
·
اولین کلام امیر نیک آیین در میراث
ارجمندش نیز همین است.
·
معیار بی چون و چرای لازم برای
تعیین جهان بینی انسان ها در همین دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور) است:
الف
·
مقدم دانستن ماده بر روح (وجود بر
شعور) بر داشتن جهان بینی ماتریالیستی دلالت دارد.
ب
·
مقدم دانستن روح بر ماده (شعور بر وجود)
بر داشتن جهان بینی ایدئالیستی دلالت دارد.
·
آخوندهای ملی و بین المللی نقش
تعیین کننده را در دیالک تیک ماده و روح از آن روح می دانند.
·
مثلا جهان و مافیها را مخلوق خدا
می دانند.
·
خدا فرمی از بسط و تعمیم مقوله روح
(شعور) است.
5
·
الله محمد انعکاس آسمانی ـ انتزاعی
الله های زمینی است:
الف
·
الله از سوئی انعکاس آسمانی بت بزرگ
موسوم به الله در بتکده کعبه بوده است
ب
·
و از سوی دیگر و بمراتب مهمتر، انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی برده داران خرد و کلان بوده است.
·
در مفهوم الله برده داران رنگارنگ
زمینی تجرید یافته اند.
·
اگر کسی از الله آسمانی ـ انتزاعی
به زمین مشخص برگردد، به برده داران، فئودال
ها، خوانین، سلاطین، سیاستمداران، ژنرال ها، سران کنسرن ها، خلفا، فقها، پاپ ها و غیره
می خورد.
·
بی دلیل نیست که خواجه شیراز،
تیمور لنگ را سلیمان زمان، شفیع روز جزا و غیره و غیره تصور می کند.
·
خواجه شیراز، خواجه (صاحبغلام) بوده، ولی خر نبوده است.
6
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
خاستگاه شعور، منطق و استدلال است
·
وقتی جهان، خاستگاه شعور را نه در
وجود، بلکه در فرم دیگری از شعور، یعنی در منطق و استدلال نشان می دهد، دیالک تیک
اساسی هستی را نادیده می گیرد:
·
جهان شعور را با شعور توضیح می
دهد.
·
یعنی عملا توضیح نمی دهد.
·
شعور به مثابه انعکاس وجود، حتی
زمانی که منطق و استدلال و فوت و فن تفکر اختراع نشده بود، صورت گرفته است.
·
همه خرافه های اولیه نیاکان ما فرم
های مختلف شعور اند.
·
نتیجه انعکاس مثله و معیوب و مخدوش
وجود اند.
7
و خاستگاه شعر، خیال.
و خاستگاه شعر، خیال.
·
خاستگاه شعر همان خاستگاه شعور است،
چون شعر فرمی از شعور است.
·
خیال یکی از عناصر دخیل در تشکیل
شعر و نقاشی و تندیس و ترانه است و نه خاستگاه آن.
·
شعر دیالک تیکی از تفکر و تخیل است
و نه تخیل محض.
·
تخیل محض هرگز وجود نداشته است.
·
«محض» ترین تخیلات همیشه سایه مرئی و نامرئی واقعیات
را بالای سر خود داشته اند.
·
حتی ارتجاعی ترین اشعار، مثلا
اشعار شعرای برده داری واپسین و یا شعرای فئودالی واپسین (رومانتیک، مثلا رنه
شاتوبریان)، شعرای بورژوازی واپسین (شعرای فاشیسم، شوپنهاور، نیچه)، شعرای فوندامنتالیسم
(همشیره فاشیسم) و غیره دیالک تیکی از تئوری و تخیل اند.
·
در سطر سطر اشعار مثلا احمد شاملو ایده
ئولوژی فاشیسم به تخیل شاعرانه سرشته است.
·
در سطر سطر نوشته های جلال آل احمد
استه تیزاسیون ایده ئولوژی فاشیسم و فوندامنتالیسم صورت می گیرد.
·
جلال آل احمد مقطع ایده ئولوژیکی فاشیسم
و فوندامنتالیسم است.
·
در فوت و فن استه تیزاسیون نیز
تخلیل با تمام عظمت خویش در کار است.
8
و خاستگاه شعر، خیال.
صور خیال را حتما خوانده اید.
مقولاتش در اقلیم شعور بسختی می گنجد.
و خاستگاه شعر، خیال.
صور خیال را حتما خوانده اید.
مقولاتش در اقلیم شعور بسختی می گنجد.
·
منظور جهان از «صور خیال» حتما
کتابی و یا مقاله ای است.
·
ولی در همین جمله جهان، شیوه
استدلال تیپیک ایرانی جماعت نعره می کشد:
الف
·
امروزه دسته ای از قلابیون که حتی
ذره ای مغز در کاه خالی خویش ندارند، ترجمه غلط غلوط آثار مارکس و انگلس را منتشر می
کنند و خواندنش را اکیدا به خلایق توصیه می کنند.
ب
·
بدین طریق و با این ترفند به آثار مارکس
و انگلس فونکسیون کرم در قلاب قلابیون محول می شود.
·
دیالک تیک صیاد ـ کرم ـ ماهی، به
شکل دیالک تیک تروتسکیست و یا آوانتوریست و یا اولترا عنگلابی ـ آثار مارکس و
انگلس ـ نوچه بسط و تعمیم می یابد.
·
خود صیادان از کرم (آثار مارکس و
انگلس) حتی سطری نخوانده اند و اگر خوانده باشند، نفهمیده اند.
ت
·
این رسم و روال عوامفریبی ایرانیان
عوام واره است.
·
به جای تعمق، تفکر و استدلال، خواندن کتابی را
توصیه می کنند تا از گود چالش نظری سربلند و پیروز بیرون آیند.
·
البته جهان حتما صور خیال را
خوانده است و حسابش از بقیه جدا ست.
9
صور خیال را حتما خوانده اید.
مقولاتش در اقلیم شعور بسختی می گنجد.
صور خیال را حتما خوانده اید.
مقولاتش در اقلیم شعور بسختی می گنجد.
·
ما صور خیال را و خیلی از چیزهای
دیگر را نخوانده ایم.
·
ولی مقولات شعر که سهل است، حتی مقولات
شیمی و فیزیک و بیولوژِی و جامعه شناسی و هر چه دل جهان بخواهد در فلسفه علمی (فلسفه
مارکسیستی ـ لنینیستی) تجرید یافته اند و تجرید می یابند.
·
فلسفه علمی عام ترین قوانین و قانونمندی
های هستی را ـ اعم از قوانین و قانونمندی های طبیعی، اجتماعی، فکری، معرفتی و نظری
ـ موضوع بررسی خود قرار می دهد.
·
از جهان چه پنهان که مارکسیسم ـ
لنینیسم حتی رشته های علمی خاص خود را کم و بیش توسعه داده است:
·
سوسیولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی
·
پسیکولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی
·
انتروپولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی
·
اونتولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی
·
تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی
·
تئوری انعکاس مارکسیستی ـ لنینیستی
·
و الی آخر.
10
صور خیال را حتما خوانده اید.
مقولاتش در اقلیم شعور بسختی می گنجد.
مقولاتش در اقلیم شعور بسختی می گنجد.
· در دانشگاه
های علوم طبیعی آلمان و احتمالا دیگر کشور های آلمانی زبان (اطریش و سوئیس و غیره) همچنان و هنوز کتب درسی آلمان دموکراتیک
تدریس می شوند.
·
مارکسیسم ـ لنینیسم جهان بینی بی
بدیلی است و صرفنظر ناپذیر است.
·
بشریت راه سومی در پیش ندارد:
·
یا باید در خریت دست و پا بزند و
یا باید مارکسیسم ـ لنینیسم را به مشقتی عظیم از آن خود کند، یعنی هضم و جذب کند و
ترک خطه خریت کند.
·
اگر حافظه خطا نکند، این نظر
ماکسیم گورکی هم بوده است.
ادامه دارد.
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
پاسخحذف