پروفسور گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
·
تغییر، ماهیت مشترک کلیه فرم های
حرکت ماده را تشکیل می دهد.
·
مفهوم تغییر انعکاس این
واقعیت امر عینی است، که همه چیزها و پدیده های جهان مادی درحالت سکون و ثبات ابدی قرار ندارند، بلکه دستخوش تبدل مدام
اند.
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، «حرکت، که در
مورد ماده مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت است از تغییر بطور کلی.»
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 513 )
·
مفهوم تغییر بیانگر عام ترین و انتزاعی
ترین تعین حرکت است و بدین معنا عبارت است از دگر شدن بطور کلی.
I
معیار تمیز تغییرات از یکدیگر
1
·
معیار اول عبارت است از اینکه آیا تغییر
در چیزها با خواص، مشخصات و روابط موجود سر
و کار دارد؟
2
·
معیار دوم عبارت است از اینکه آیا تغییر
در ساختار سیستم ها صورت می گیرد و یا در فونکسیون آنها؟
3
·
معیار سوم عبارت است از اینکه آیا تغییر،
تغییر زمانی است و یا تغییر مکانی؟
4
·
معیار چهارم عبارت است از اینکه آیا تغییرات ضرورتا (بالضروره) صورت می گیرند و یا تصادفا (بطور تصادفی)؟
5
·
معیار پنجم عبارت است از اینکه آیا تغییرات،
ماهوی اند و یا نمودین؟
·
در رابطه با مسئله توسعه
(تکامل) باید در نظر داشت که کلیه انواع تغییر به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
الف
·
تغییرات کیفی
ب
·
تغییرات کمی
1
·
تغییرات کیفی و تغییرات کمی در قانون گذار از تغییرات کمی به تحولات کیفی در پیوند معینی با یکدیگر قرار دارند.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، قانون دیالک تیکی گذار
از تغییرات کمی به تحولات کیفی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
توسعه (تکامل)، فرم خاصی از تغییر کیفی
است.
3
·
هر تغییری به پیدایش کیفیتی عالی تر منجر
نمی شود.
·
فقط اگر تغییر، گشتاوری در روند توسعه
باشد، آنگاه در نتیجه تغییرات کمی، کیفیت های عالی
تر پدید می آیند.
4
·
هر توسعه، تغییری است و هر تغییر می تواند در فرجه زمانی کوتاه و یا بلند، گشتاوری در یک روند توسعه گردد.
·
مراجعه کنید به اوولوسیون، توسعه، اوولوسیونیسم، انقلاب
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
5
·
تغییر مدام همه ی چیزها و پدیده ها شرط
اصلی شناخت جهان خارج توسط انسان ها ست.
6
·
شناخت بشری (که به تغییرات فیزیولوژیکی سیستم عصبی درجریان
کردوکار معرفتی مربوط می شود)، عمدتا یعنی شناخت تغییرات.
·
(از این رو ست که مقایسه، نقش مهمی در روند
شناخت بازی می کند.
·
مقایسه ساده اما می تواند به گمراهی منجر شود.
·
مقایسه باید دیالک تیک چیزها
را در نظر گیرد، دیالک تیک نمود و بود را، دیالک تیک فرم و محتوا را، دیالک
تیک پیوست و گسست و الی آخر را.
·
مقایسه ای که فقط نمود و فرم و
گسست و امثالهم را در نظر می گیرد، وسیله گمراهی و گمراه سازی است. مترجم)
·
مراجعه کنید به حرکت، توسعه، کیفیت و کمیت در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر