فصل
پنجم
ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
چهارم
پوزیتیویسم و
فلسفه حیات
به مثابه طرز
تفکر:
انکار سیستم
وارگی (سیستمیت) تفکر کلاسیک بورژوائی
قسمت هفتم
نویسندگی توأم
با فلسفه بافی:
ارنست رنان
ادامه
10
·
این تصورات ساینتیستی ـ سوسیال ـ تکنولوژیکی
رنان حاوی اندیشه تنظیم آزادی ـ به معنی مورد نظر لیبرالیسم ـ و تردید در دموکراسی
بود.
11
کمون
پاریس (18 مارس 1871 ـ 28 ماه مه 1871)
اولین
انقلاب پرولتری
اعضای
کمون را کمونار می نامیدند
کمون
پاریس الگو و سرمشق دموکراسی شورائی محسوب می شود.
·
انتقاد رنان از دموکراسی، خصومت او
با انقلاب و ضدیت او با ماتریالیسم، پس از کمون پاریس شدت یافت.
·
این حوادث در تاریخ فرانسه که به
انقلاب پرولتری منجر شدند، بنظر رنان چیزی از جنس پایان جهان جلوه می کنند.
·
(اپوکالیپسه، مفهومی مذهبی برای وقوع حادثه
ای ماورای طبیعی و الهی بکار می رود که در نتیجه آن، تاریخ بشری پایان می یابد و
حکومت الهی شروع می شود. مترجم)
12
·
رنان در سال 1871، به هنگامی که ضد
انقلاب از کمونارهای قهرمان پاریس انتقام می گرفت، می نویسد:
·
«فرانسه اکنون به سزای عملش، به سزای انقلاب
می رسد.»
·
نظرات فلسفی رنان هم در جهت پیوست مجدد
رابطه گسسته ی خلق و خدا مطرح می شوند.
13
·
مفهوم خرد و ایمان علمی اینجا
محتوای مکسوبه در دوره روشنگری را از دست می دهند:
·
عقل تحت تابعیت ایده الهی، عقیده و
ایمان مذهبی قرار داده می شود.
·
خدا و خرد به دادن شهادت بر ضد دموکراسی
دعوت می شوند.
14
·
رنان می نویسد:
·
«خرد و علم مصنوعات بشری اند.
·
خطای خطیری خواهد بود، اگر خرد
بطور بی واسطه برای خلق و بوسیله خلق به خدمت گرفته شود.
·
احتمالش خیلی کم است که خدا از
طریق دموکراسی اراده اش را عملی سازد.»
·
(همانجا، ص 608)
15
·
علم اگرچه به مقام خالق تاریخ بشری
و ضامن آینده بطور ساینتیستی ـ سوسیال ـ تکنولوژیکی تنظیم شده، ارتقا داده می شود،
ولی ضمنا بطرزی اگنوستیسیستی مثله و مخدوش می شود و امکان دانستن چیزی راجع به
ماهیت انسانی از آن سلب می گردد:
16
·
رنان می نویسد:
·
«فراموش نکنید که انسان طبیعتا ماورای تجربی (ترانسندنتال)
است.
·
هیچ علمی منکر این نخواهد بود.
·
هر علمی منادی همین است.
·
هیچ فرمولی هیچگاه نخواهد توانست
راه حلی برای مسائل بیشمار خدا و سرنوشت انسان ها عرضه کند.
·
گفتن حتی کلمه ای راجع به این
موضوع که احمقانه نباشد، محال است.
·
احمقانه تر اما انکار این مسائل
است.»
·
(همانجا، ص 713)
17
·
رنان از شعار سنتی ایدئالیسم، مبنی
بر اینکه «هر چیز فکری، غیر مادی، ابدی و مطلق است» به دفاع برمی خیزد.
·
او اما برای این شعار، متافیزیکی
را به عاریه می گیرد.
·
متافیزیکی که از سوئی خصلت هنر و
شعر داشته باشد و از سوی دیگر شبیه منطق صوری و یا ریاضیات باشد.
·
آن سان که دانش را بدون کمترین رابطه
با موجودات و بدون کمترین رابطه با حقایق امور، تجزیه و تحلیل کند.
·
رنان بوسیله آن متافیزیک نه تنها
ایده نطفه ای «فلسفه تحلیلی» سال های بعد را پیشاپیش مطرح می سازد، بلکه ریاضیات
را هم به مثابه حشو قبیح محسوب می دارد.
·
(حشو قبیح به بیان چیزی با یک و یا چند واژه هم
معنی اطلاق می شود. مترجم)
18
·
رنان می نویسد:
·
«ریاضیات چیزی جز توسعه اصل فکری صرف، اصل
هویت و حشور قبیح نیست، که بر روی چیزهای واقعی استعمال می شود.
·
ریاضیات کمک ارزشمندی ادا می کند،
ولی نمی تواند به کشف وجودی و یا حقیقت امری نایل آید.»
·
(همانجا، ص 642)
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر