۱۳۹۳ مرداد ۱۸, شنبه

سیری در جهان بینی جلال آل احمد (15)


تحلیلی از شین میم شین
  
پس ممالک دسته اول را با این مشخصات کلی و درهم تعریف کنم:
 کفاف مواد غذائی
(دست کم 3000 کالری در روز)
در آمد سرانه بیش از 3000 تومان در سال
  
·        معیار کشکی پنجم جلال آل عبا کفاف مواد غذائی است.

1
·        اولا کفاف مواد غذائی امری ثانوی است و نه اولین تا بتوان از آن معیاری برای تمیز شرقی از غربی سرهم بندی کرد.
·        کم و کیف نعمات مادی از خوراک تا پوشاک و مسکن و خدمات بهداشتی و فرهنگی و غیره وابسته به سطح توسعه نیروهای مولده است.
·        یعنی معلول است و نه علت.
·        ثانوی است و نه اولین.

2
·        درست به همین دلیل هم باید برای تمیز جامعه ای از جامعه دیگر قبل از همه به سطح توسعه نیروهای مولده و به جفت دیالک تیکی نیروهای مولده یعنی به مناسبات تولیدی توجه کرد و نه به میزان مواد غذائی.
·        این توسعه نیروهای مولده و قبل از همه علم و فن و وسایل تولید و نحوه استخراج و تهیه مواد خام است که نعمات مادی و فکری و فرهنگی را تعیین می کند و نه بر عکس.
·        به همین دلیل معیار هم باید نیروهای مولده و مناسبات تولیدی متناسب با آن باشد و نه میزان مواد غذائی.

3
·        ثانیا در همین کشورهای صنعتی به اصطلاح غرب تا چند دهه قبل از نگارش غربزدگی گرسنگی غوغا می کرد.
·        یکی از معضلات جامعه غربی موسوم به روسیه همین مسئله نان بود.

4
آب و رنگی از دموکراسی
با میراثی از انقلاب فرانسه  

·        جلال آل عبا (و نه فقط او) نه فقط از سیر و سرگذشت (صعود و سقوط) ایدئولوژیکی بورژوازی بکلی غافل است، بلکه حتی از تجزیه و تحلیل معاصرترین پدیده ها عاجز است.
·        بورژوازی را باید به دو طبقه آغازین و واپسین طبقه بندی کرد:

5
·        بورژوازی آغازین با فلاسفه ای از قبیل کانت و فیشته و هگل و فویرباخ و غیره، طبقه اجتماعی مترقی و انقلابی بوده است.
·        طبقه اجتماعی تا مغز استخوان ضد فئودالی ـ ضد روحانی ـ  ضد مذهبی و طرفدار سرسخت علم و ترقی و پیشرفت اجتماعی و روشنگری و هومانیسم بوده است.
·        این بورژوازی است که سوبژکت انقلابات بورژوائی و از آن جمله انقلاب فرانسه و طرفدار دموکراسی بورژوائی بوده است.
6
·        بورژوازی واپسین اما برعکس بورژوازی آغازین و بر ضد بورژوازی آغازین، با فلاسفه ای از قبیل شوپنهاور و نیچه و یاسپرس و هایدگر و غیره طبقه اجتماعی بغایت ارتجاعی و ضد انقلابی است.
·        بورژواز ی واپسین متحد کلیسا و مذهب و توسعه و ترویج خرافات رنگارنگ و بدترین دشمن بشریت و نماینده فاشیسم و نیهلیسم و بربریت است.  
·        بورژوازی واپسین بدترین خصم دموکراسی و سرسخت ترین دشمن انقلاب فرانسه، فلسفه کلاسیک آلمان و فلسفه روشنگری است.

·        از کدام آب و رنگ دموکراسی و از کدام میراث انقلاب فرانسه می توان سخن گفت؟

7
·        جلال یا خود را به کوچه علی چپ زده و یا بکلی از جهان و مافیها بی خبر است.
·        کسی که قصد عوامفریبی دارد، ناگزیر به همین روز هم می افتد.
·        کسی که می خواهد فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری و سوسیالیستی را به بهانه صنعتی بودن هر دو غربی جا بزند، از دیدن ساده ترین حقایق امور عاجز می ماند.
·        چنین کسی فراموش می کند که همین بورژوازی در روز روشن احزاب حتی لیبرال بورژوائی را منحل می کند و سران حتی احزاب بورژوائی را وادار به فرار از کشور می کند، چه رسد به احزب کارگری ـ کمونیستی.
·        چه رسد به رهبران توده های زحمتکش.
·        چه رسد به انجمن ها و سندیکاهای کارگری و دهقانی.
·        چه رسد به مطبوعات علمی و انقلابی.
·        چه رسد به میراث انقلابات بورژوائی و بویژه انقلاب فرانسه.

8
تندیس کودکان اعدام شده بدست فاشیسم
در چکوسلواکی

·        جلال ظاهرا نمی داند که همین بورژوازی واپسین در چند سال قبل دو جنگ جهانی مهیب و صدها جنگ منطقه ای و کشوری به راه انداخته است.
·        جلال فراموش کرده که همین بورژوازی واپسین در کشور آلمان 6 میلیون انسان بی گناه را پس از سلب مالکیت و کشیدن شیره جسم و جان به کوره های ادمسوزی سپرده است.
·        جلال فراموش می کند که همین بورژوازی واپسین در هیئت میلیتاریسم ژاپن شهرها و روستاهای چین را بمباران میکروبی کرده و دهها هزار کودک چینی را پس از تجاوز دسته جمعی قتل عام نموده است.
·        همین افریقای جنوبی که بنظر جلال جزء لاینفک غرب است، رژیم آپارتهاید و راسیستی علنی و عریان برقرار کرده و از هیچ جنایتی کوتاهی نورزیده است.
·        کدام غرب با کدام دموکراسی و میراث انقلاب فرانسه؟
·        جلال یا از  مفاهیم دموکراسی و میراث انقلاب فرانسه بکلی بی خبر است و یا خود را به بی خبری می زند تا بتواند مردم بدبخت کشور را فریب دهد و به دام فئودالیسم و فوندامنتالیسم بیندازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر