پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
3
تعین مندی گرائی در
فلسفه افلاطون
·
درک ایدئالیستی تعین مندی گرائی در آموزش ایده ای افلاطون
ادامه حیات یافت.
·
بنا بر آن تعین مندی هر شیئ و هر حادثه مادی ناشی از
تبدیل ایده متناسب به ماده
است.
4
تعین مندی گرائی در
اتمیسم
دموکریت
·
دردرک ماتریالیستی اتمیسم یونان،
اندیشه تعین مندی مادی فراگیرطبیعت مجددا مطرح می گردد:
·
در آموزش اتمیستی دموکریت
در باره سقوط مستقیم («غیرآزاد») اتم ها،
همه حوادث بنا بر ضرورتی بی چون و چرا وقوع پیدا
می کنند و هیچگونه تصادفی امکان پذیر نیست.
اپیکور
·
اپیکور این گرایش مبتنی بر فاتالیسم (تقدیرگرائی) مشروط را رد می کند و وجود عینی تصادف را نیز برسمیت می شناسد و اعلام می کند که اتم ها
می توانند در سقوط خود از خط مستقیم منحرف شوند.
·
درک اتمیستی تعین مندی گرائی ، فرم تاریخی آغازین تعین
مندی گرائی مکانیکی بوده است:
·
همه حوادث به نظر اتمیسم،
از خواص مکانیکی اتم ها ناشی می شوند، که تحت تأثیر فشار و تکانه (ضربه) بر همدیگر تأثیر می گذارند.
·
تعین مندی گرائی اتمیستی جهان باستان، علیرغم محدودیت علمی زمان خود، برای شناخت
عقلی طبیعت، از اهمیت بزرگی برخوردار بوده است:
·
تعین مندی گرائی اتمیستی جهان باستان در پی کشف علل مادی حوادث بوده، هم پیدایش
اشیاء از نیستی و عدم را رد می کرده و هم توضیح تله ئولوژیکی (غایت مند) جهان را.
·
مراجعه کنید به فاتالیسم در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
5
تعین مندی گرائی در
فلسفه ارسطو
·
ارسطو، هم آموزش ایده ای افلاطون
را مورد انتقاد قرار می دهد و هم تعین مندی گرائی اتمیستی دموکریت
را.
·
او نظریه ماتریالیستی را مبنی بر اینکه از نیستی و عدم
چیزی پدید نمی آید، می پذیرد.
·
اما در آموزش خود راجع به انواع مختلف علت، سرانجام علل مادی و مؤثر را تابع انتله شی می داند:
·
او انتله شی را باعث و
بانی هدف و فرم و عالی ترین انتله شی را خدا می داند که محرک و علت اولیه هر نوعی
از وجود و شدن است.
·
مراجعه کنید به انتله شی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر