۱۳۹۳ مرداد ۸, چهارشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (129)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش چهارم
پوزیتیویسم و فلسفه حیات
به مثابه طرز تفکر:
انکار سیستم وارگی (سیستمیت) تفکر کلاسیک بورژوائی
قسمت سوم
اکلکتیسیسم (2)
شارل برنا رنوا و انتوان آگوستین کورنه  
ادامه

 انتوان اگوستین کورنه (1801 ـ 1877)  
فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی
نماینده اکلکتیسیسم
از فلاسفه بورژوائی واپسین

1
·        تلاش انتوان اگوستین کورنه در جهت تشکیل نمودار فلسفی فراگیری از علوم، روی هم رفته بطرز پوزیتیویستی صورت می گیرد که در چارچوب این اکلکتیسیسم، حاوی عناصر زیر است:  
الف
·        نظرات مهمی در رابطه با عینیت تصادف
·        (کورنه، «توضیح تئوری تصادف و احتمالات»، فصل دوم، 1843
·        «راجع به بنیاد و ترکیب و  خصلت فلسفه انتقادی»، ص 33
·        «ایده اصلی علم در تاریخ»، ص 62)

ب
·        گشتاورهائی از تاریخیت و تضادمندی در وضع سابق ریاضیات و علوم طبیعی

ت
·        جمعبندی مفصلی از تز پسا تاریخ
·        (همانجا)   

2
·        نگرش پسا تاریخی و ضد تاریخی (آهیستوریکی) هم بر استنباطات فلسفی کورنه مسلط بوده و هم بر استنباطات او از علوم.    

3
·        ماتریالیسم در منجلات به اصطلاح «تاریخ مغلوب گشته» فرو می رود و از نظرها محو و نا پدید می شود و یا ـ به همان سان که در اثر فریدریش البرت لانگه تحت عنوان «تاریخ ماتریالیسم» ـ به ایدئالیسم استحاله می یابد:
·        «از آنجا که بنظر ما، ماده و نیروها چیزی جز ایده ها نیستند، و نمی توانند هم چیزی جز ایده ها باشند، بنابرین، نتیجتا باید علمای فیزیک و شیمی را، یعنی این ماتریالیست ها را، یعنی این علمای حرفه ای دینامیک را ـ بر خلاف پیشداوری رایج ـ بیشتر ایدئالیست محسوب داشت تا سنسوئالیست (حسگرای) حرفه ای.»
·        (کورنه، «ماتریالیسم، ویتالیسم، راسیونالیسم»، ص 36، 1979)
   
4
·        خلاصه کلام اینکه این فرقه از اکلکتیسیسمِ عمدتا متمایل به پوزیتیویسم، چیزی جز ختم مقال اسپیریتوئالیستی (روحگرائی) نبوده است:
·        در این فرقه از اکلکتیسیسم، روح متجسم در مذهب و عواطف انسانی به عرش اعلی برده می شود تا خرد خوار شمرده شود و مورد تحقیر قرار گیرد:
·        «آیا چیزی برتر از فهم و ضمنا برتر از عقل در طبیعت آدمی وجود دارد؟
·        مذهب، عزت، وطن پرستی، محبت، تواضع، عشق در هر فرمی جواب می دهند، آری، وجود دارد.
·        چیزی برتر از فهم و عقل وجود دارد.
·        چیزی مرجح بر فهم و عقل وجود دارد و آن روح است.»
·        (همانجا، ص 216)   

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر