۱۳۹۳ خرداد ۲۵, یکشنبه

جام جهانی جهان نمای فوتبال (2)


تحلیلی از یدالله سلطان پور
فونکسیون های فوتبال

·         فوتبال برای طبقه حاکمه مائده ای آسمانی است:
·        بورژوازی فونکسیون های متنوعی را  به فوتبال محول کرده و بطرز موفقیت آمیزی مورد بهره برداری قرار می دهد:

1
·        یکی از فونکسیون های مهم محوله به فوتبال همان فونکسیون اصلی مذهب است.
·        فوتبال نیز بسان مذهب، دیالک تیکی از امید و افیون است.

·        فوتبال روان و ضمیر توده را تسخیر می کند:
·        فوتبال به توده امید واهی و قلابی می دهد.
·        فوتبال توده را به شور و شوق بی محتوا می اندازد.
·        فوتبال توده را به جنب و جوش توخالی و ابلهانه برمی انگیزد و ضمنا تخدیر و تخریب می کند.

2
·        فوتبال فقط معرکه جام جهانی، جام قاره ای، جام ملی، جام شهری و روستائی نیست.
·        فوتبال بسان مذهب افیون روزمره توده است.
·        فوتبال توده را بسان مذهب از درون می پوساند و به گند می کشد.
·        فوتبال بسان مذهب ایدئولوژی است.
·        توده یا به تماشای بی واسطه و شخصی فوتبال می پردازد و یا به تماشای با واسطه آن از طریق تلویزیون، مجله، روزنامه، انترنت، گفتگو و غیره.

3
·        فوتبال از خیلی نظرات و جهات شباهت غریبی به مذهب دارد.
·        مذهب هم فقط سفر حج و کربلا و نجف و مشهد و امام زاده و مسجد و مجلس عزا و غیره نیست.
·        مذهب حتی فقط عبادت سه و یا پنج وعده ای روزمره نیست.
·        مذهب ایدئولوژی است و لحظه به لحظه زندگی توده را تحت تسخیر فلج کننده ی خود دارد.

4
·        فوتبال هم بسان مذهب، شعور کاذب است:
·        فوتبال هم بسان مذهب، آیه و روایت و حدیث و بحث و شکیات و غیره دارد.

·        داوری روا و یا ناروای داور در معرکه فوتبال، یکی از ضرورت های فوتبال است.

·        و گرنه تداوم افیون فوتبال امکان ناپذیر می گردد:
·        فوتبال پس از پایان 90 دقیقه ای معرکه در میدان بازی، در قهوه خانه و کافه و کوچه و خیابان و محل کار و خانه و کارخانه بکمک همین داوری روا و ناورای داور و یا نحوه و نوع رفتار بازیکنان منفرد تداوم می یابد و مؤثر می افتد.

·        توده شعور کاذب مربوط به فوتبال را به مثابه شعور حقیقی استنباط می کند.

5
·        نقش مخرب فوتبال نیز همان نقش مخرب مذهب است.

·        بنا بر طنزی، ارمنی ئی تصمیم به مسلمان شدن می گیرد و پیش واعظ شهر می رود تا با تکالیف دینی آشنا شود.
·        ارمنی خوداندیش، پس از شنیدن تکالیف دینی به این نتیجه منطقی و تجربی می رسد که دین آدمیان را به دنبال نخود سیاه واهی می فرستد و با دست خالی و تنی خسته  به خانه برمی گرداند.

6

·        توده تمامی انرژی، اشتیاق، عاطفه، عشق و احساس خود را نثار مهره ها و مسائل مادی و خیالی و روحی فوتبال می کند، درست به همان سان که نثار خدا و پیامبر و امام و آل عبا و ائمه اطهار و غیره.

·        حریفی همین هفته خود را به ترفندی به «قهرمان خلق» آرژانتین و شاید هم «قهرمان بشریت» حضرت مسی می رساند و در مقابلش به احترامی شبه مذهبی زانو و بر کفش قهرمان بوسه می زند و دوربین های رسانه های «روشنگری» تمام ارضی همین حادثه «تاریخ ساز» را به چشم و گوش هوش بشریت بی نصیب از هوش می رسانند.

·        این همان مسی است که پلاکاتی مزین به عکس پاپ واتیکان را بالای سر تیم آرژانتین می گیرد و ایمان مذهبی خود را نشان جهانیان می دهد.

·        مذهب و فوتبال حتی در لحظه به لحظه معرکه فوتبال دست در دست با هم می روند.
·        هر بازیکنی به هنگام ورود به میدان بازی و خروج  از میدان بازی و قبل از و پس از زدن گلی صلیبی می کشد و دعائی نثار آسمان ها می کند.      

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر