۱۳۹۳ تیر ۳, سه‌شنبه

تصویر (نقش) (1)

تصویر کارد برای جدا کردن گوشت از استخوان
ضمن نمودارسازی کرکس
از ایران باستان   
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور مانفرد بور
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین

بخش اول

·        تصویر به فرم فکری حسی و عقلی اطلاق می شود که ضمیر انسانی بکمک آن، واقعیت عینی را در روند شناخت منعکس می کند.
·        تصاویر فکری به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1
تصاویر حسی

·        تصاویر حسی به شرح زیرند:

الف
·        احساس

ب
·        ادراک حسی

 ت
·        تصور

2
تصاویر عقلی

·        تصاویر عقلی به شرح زیرند:
 الف
·        مفهوم
 ب
·         قضاوت
ت
·        نتیجه
پ
·        تئوری و غیره.

1
·        تصاویر ـ بمثابه از آن خود کردن واقعیت عینی در روند شناخت ـ بر بنیان کردوکار عملی انسان ها بوجود می آیند.

2
·        تصاویر کپیه های صرف از واقعیت عینی نیستند، بلکه «ترجمه» بغرنج و تضادمند عناصر مادی به عناصر فکری اند.

3
·        هر تصویری ـ قبل از همه ـ وحدتی است از عناصر اوبژکتیف و عناصر سوبژکتیف، که بواسطه کردوکار سوبژکت شناخت خواص، جنبه ها، جوانب و روابط واقعیت عینی را منعکس می کند.  

4
·        دیالک تیک عناصر اوبژکتیف و عناصر سوبژکتیف در تصاویر اغلب به شرح زیر تشکیل می شود:
·        محتوای تصاویر از عناصر اوبژکتیف تشکیل می شود  و فرم تصاویر از عناصر  سوبژکتیف.

5

·        اما ـ در واقع ـ محتوای تصاویر نیز حاوی عناصر سوبژکتیف معینی اند و فرم آنها ـ در تحلیل نهائی ـ بطور اوبژکتیف مشروط می شود.

6
·        تصاویر هم بلحاظ محتوا و هم بلحاظ فرم ـ عمدتا ـ بطور اوبژکتیف تعیین می شوند و عناصر سوبژکتیف آنها موجب ممانعت از فونکسیون معرفتی آنها نمی شوند.

7
 فریدریش انگلس (1820 ـ 1894)

·        انگلس در پاسخ به این پرسش که آیا حواس ما تصاویر صحیحی از اشیاء مورد نظر ارائه می دهند، می گوید:
·        «در آن واحد که ما چیزها را بنا بر خواصی که ما از آنها ادراک کرده ایم، برای رفع حوایج خود مورد استفاده قرار می دهیم، در همان آن ادراکات حسی خود را به محک می زنیم، به محک خطا ناپذیر.
·        اگر ادراکات ما خطا بوده باشند، پس قضاوت ما نیز راجع به استعمال چنین چیزی باید نادرست باشد و عمل ما در استفاده از آن باید ناموفق از آب در آید.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 22، ص 296، کلیات لنین، جلد 14، ص 103)

8

·        انگلس و لنین مؤکدا خاطرنشان می شوند که منظور از تصاویر نه بازتاب مکانیکی واقعیت عینی، بلکه روند فعال برای نفوذ فکری و یا روحی در واقعیت عینی است:
·        «تصورات انسانی نسبی اند، ولی حقیقت مطلق از این تصورات نسبی ترکیب می یابد.
·        این تصورات نسبی پله به پله بسوی حقیقت مطلق بالا می روند و رفته رفته بدان نزدیکتر می شوند.»
·        (کلیات لنین، جلد 14، ص 171)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر