پروفسور
دکتر ولفگانگ سگت
برگردان شین
میم شین
II
مقوله
پیوند در فلسفه عصر جدید
2
مقوله
پیوند در فلسفه هگل
اثری از مجید افسر
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ1831)
·
هگل در اولین دهه های قرن نوزدهم کوشید تا کلیت جهان طبیعی،
تاریخی و روحی را بمثابه روندی واحد نشان دهد و پیوند
درونی در این حرکت و توسعه را به اثبات رساند.
·
اما در دیالک تیک هگل، پیوند فراگیر کلی جهان به شکلی مخدوش نشان داده می شود:
·
برای اینکه به قول مارکس و انگلس، «در دیالک تیک هگل همان وارونگی کلیه
پیوندهای متقابل واقعی حاکم است که در بخش های
دیگر سیستم او.»
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 335 )
III
مقوله
پیوند در ماتریالیسم دیالک تیکی
کارل مارکس (1818 ـ 1883)
فریدریش انگلس (1820 ـ 1894)
·
در دیالک تیک ماتریالیستی مارکس
و انگلس این وارونگی از میان برداشته می
شود.
1
·
پیوندهای متقابل، دیگر به واقعیات امور تحمیل نمی شوند.
2
·
پیوندهای متقابل در واقعیات
امور کشف می شوند و در دیالک تیک ـ بمثابه «علم پیوند
فراگیر کلی» (انگلس) ـ منظم و سیستم مند
می گردند و تعمیم فلسفی داده می شوند.
3
·
انگلس بر بنیان وحدت مادی جهان،
نشان می دهد که مقولات حرکت، پیوند، اشتراط و
تأثیرمتقابل در پیوند با یکدیگر قرار
دارند و جنبه های مختلف پیوند فراگیر کلی واقعیت
عینی را منعکس می کنند.
·
مراجعه کنید به وحدت مادی
جهان، حرکت، اشتراط، تأثیرمتقابل در تارنمای دایرةالمعارف
روشنگری
4
·
به قول مارکس و انگلس، «کل طبیعت که در مقابل ما قرار
دارد، سیستمی را، یعنی پیوند فراگیر کلی از
اجسام را تشکیل می دهد...
5
·
اینکه این اجسام در پیوند فراگیر
کلی با هم قرار دارند، بدان معنی است که آنها بر یکدیگر تأثیر می گذارند و
این تأثیر متقابل آنها به معنی حرکت آنها ست.
6
·
آنچه در اولین نگاه از هر ماده
متحرک توجه ما را به خود جلب می کند، عبارت است از پیوند حرکات منفرد هر کدام از اجسام و اشتراط
متقابل آنها.»
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 335 ، 497)
7
·
تز ماتریالیسم دیالک تیکی، مبنی بر پیوند فراگیر کلی، بدان
معنی نیست که هر چیز، هر روند و غیره با تک تک چیزها و روندهای دیگر در پیوند قرار
دارد.
·
اگر چنین می بود، دیگر بطور کلی نه چیزی ثابت می توانست
وجود داشته باشد، نه وضع و حالتی ثابت و نه سکون نسبی در حرکت جاودان ماده.
8
·
چون در چنین وضع و حالتی تغییر هر چیز مفروض بر چند و
چون کل کاینات تأثیر می گذاشت.
·
در این صورت عمل آماجگرایانه انسان ها برای تغییر محیط
به همان سان محال و غیرممکن می گردید که اگر جهان زیر سیطره هرج و مرج بی پیوند قرار
داشته باشد.
9
·
منظور تز یاد شده از پیوند فراگیر کلی کلیه چیزها عبارت است از اینکه جهان
از وحدت مادی برخوردار است و حرکت ماده، فرم وجودی
آن را تشکیل می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر