سرچشمه :
صفحه فیس بوک صبا قاسمی
اصلاح کن پندارت را که ذهن نخستین و مهمترین است
رفتار و گفتار زاییده های ذهن اند .
میم حجری
صفحه فیس بوک صبا قاسمی
اصلاح کن پندارت را که ذهن نخستین و مهمترین است
رفتار و گفتار زاییده های ذهن اند .
میم حجری
·
چرا و به چه دلیل صبا به این نتیجه وارونه ی عجق ـ وجق و
عجیب و غریب رسیده است؟
1
·
این بدان می ماند که کسی آستین بالا زند و به عکس خویشتن
و یا به عکس هر چیز دیگر در آئینه یورش
برد و بمراتب بدتر از آن، ادعا کنه که عکس «نخستین و مهمترین
است» و خود آن کس و آن چیز مربوطه (یعنی منشاء مادی عکس) «زاییده عکس های آئینه
اند.»
2
·
محتوای آئینه ی ذهن، یعنی مفاهیم، افکار، قوانین، نظرات و نظریات همه از
دم تصاویر منعکسه در روند پراتیک (تجربه، کردوکار، آزمون، آزمایش، عمل و زندگی)
است.
·
چرا و به چه دلیل؟
3
·
برای اینکه به عنوان مثال، در ذهن کذائی سپیداری نروییده
و نمی تواند هم روییده باشد.
·
مفهوم ذهنی «سپیدار» تصویر سپیدار سر و مر و موجود بر لب
جویبار است.
·
به همین دلیل، مفهوم ذهنی «سپیدار» قبل از اینکه در ذهن
بوجود آید، در عالم واقع، حی و حاضر بوده است.
4
·
به همین دلیل ادعای اینکه تصویر ذهنی سپیدار و یا مفهوم
«سپیدار» نخستین و مهمترین است، ادعائی باطل و نادرست و نابجا ست.
5
·
کسانی که در عهد بوق این ادعا را در بوق و کرنا می زدند
و یا احیانا امروزه در عصر جاهلیت مدرن در منبر و مناره و موبایل و رسانه از هر
گونه می زنند، ذهن بنی بشر و به عبارت دقیقتر مغز بنی بشر را با کیسه صفرا عوضی می
گیرند.
·
حضرات فکر می کنند، به همان سان که از کیسه صفرا، صفرا
ترشح می کند، به همان سان نیز از مغز بنی بشر اندیشه تراوش می یابد.
6
·
مغز اما نه کیسه صفرا، نه چشمه اندیشه، بلکه ارگان تفکر
است.
·
به همان سان که پا ارگان رفتن و گاهی هم در رفتن است و
نه چشمه رفتن و در رفتن.
7
·
مغز بدون دریافت سیگنال های حسی بواسطه اعضای حسی بنی
بشر فی نفسه و به تنهائی نمی تواند چیزی تولید کند.
·
یعنی نمی تواند از هیچ و پوچ اندیشه بسازد.
·
کردوکار مغز عبارت است از انالیز و سنتز (تجزیه و تحلیل
و ترکیب) سیگنال های حسی دریافت شده.
·
این حقیقت امر را جماعت شیاد با (و بی) عمامه یا نمی
دانند و یا می دانند و خود را به نادانی می زنند، تا عوامفریبی رونق گیرد و کیسه
ثروت شان سنگین تر شود.
7
·
بر اساس همین جفنگ است که آخوندیسم تنها ره رهائی را در
اشاعه اخلاق اسلامی و مسیحی و یهودی و غیره جا می زند و شب و روز بطور خستگی
ناپذیری در هر منبر و مناره جار می زند.
8
لودویگ
فویرباخ (1775 ـ 1833)
از کلمات قصار او:
اخلاق حقیقی «سعادتمندی من را بدون سعادتمندی تو برسمیت نمی شناسد.»
راه برقراری هارمونی (هماهنگی) میان تکلیف و سعادت، یعنی راه انطباق منافع فردی (من)
با منافع دیگران (تو)، در «عشق به توده» است!
از کلمات قصار او:
اخلاق حقیقی «سعادتمندی من را بدون سعادتمندی تو برسمیت نمی شناسد.»
راه برقراری هارمونی (هماهنگی) میان تکلیف و سعادت، یعنی راه انطباق منافع فردی (من)
با منافع دیگران (تو)، در «عشق به توده» است!
·
در حالیکه بدون تغییر وجود اجتماعی، تغییر شعور اجتماعی
محال است.
·
بدون تغییر مناسبات تولیدی، بدون تغییر شرایط زیست، نمی
توان به تغییر روبنای ایدئولوژیکی، به تغییر طرز تفکر نایل آمد.
·
این حقیقت امر را حتی دویست سال پیش، فویرباخ حکیم می
دانست و می گفت:
·
طرز تفکر در کاخ و کوخ یکسان نیست.
·
چرا؟
9
·
برای اینکه طرز زیست در کاخ و کوخ، طرز تهیه نان سفره در
کاخ و کوخ متفاوت است.
·
برای اینکه ذهنیات، انعکاس واقعیات اند.
·
اگر صبا مثل میم کپرنشینی «بی همه چیز» می بود و نه
متمولی سیر و سر حال، بیشک بسان میم می اندیشید.
·
چون به تجربه درمی یافت که با مواعظ اسلامی و اخلاقی نمی
توان کپرنشینی را به کاخ مجلل نشینی بدل ساخت.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر