پروفسور دکتر مانفرد
بور
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
·
پوزیتیویسم، جریان ایدئالیستی ـ ذهنی و ماهیتا اگنوستیسیستی
فلسفه بورژوائی در قرن 19 و 20 میلادی بوده است.
·
مراجعه کنید به اگنوستیسیسم یا ندانمگرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
1
·
اصطلاح «پوزیتیویسم» ـ به معنای محدود کلمه ـ برای نامیدن موضعگیری اساسی معرفتی
ـ نظری و متدئولوژیکی ئی بکار می رود که تنها دسترس پذیرها یعنی حقایق امور
«مثبت» (قابل ادراک) حاصله از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می داند.
2
·
این حقایق امور «مثبت» را ما تنها بمثابه انبوهی از احساس
ها (بمثابه تنوعی از ادراکات حسی) بدست می
آوریم که دارای قاعده مندی های معینی باشند.
3
·
جهان عینی ـ واقعی خارجی اما دسترس پذیر نیست، زیرا در احساس های ما
نشانه ای از آن بمثابه جهان عینی ـ واقعی وجود
ندارد.
4
·
پوزیتیویسم مسئله اساسی فلسفه
را «مسئله نما» تلقی می کند.
·
(مسئله اساسی فلسفه عبارت است از مسئله مربوط به رابطه ماده (طبیعت، وجود) و
شعور (روح، تفکر)
·
مسئله اساسی فلسفه عالی ترین مسئله فلسفه است.
·
فقط با پاسخ به این مسئله می توان سیستم ها و نگرش های فلسفی را به دو
جریان اصلی ماتریالیسم و ایدئالیسم تقسیم بندی کرد.
·
حل بنیادی کلیه مسائل مهم فلسفی وابسته به پاسخی است که
به این مسئله داده می شود. مترجم)
5
·
پوزیتیویسم بدو دسته تقسیم بندی می شود:
الف
·
پوزیتیویسم قدیمی
ب
·
پوزیتیویسم جدید و نو معروف به نئوپوزیتیویسم.
I
پوزیتیویسم
فرانسوی
آگوست کومته (1798 ـ 1857)
ریاضی دان، فیلسوف، منتقد مذهب،
از بنیانگذاران جامعه شناسی
·
بنیانگذار پوزیتیویسم قدیمی
کومته نام داشته و به پوزیتیویسم
فرانسوی معروف بوده است.
1
·
در آثار کومته ـ اصولا ـ
کلیه عناصر نئوپوزیتیویسم نیز موجود اند.
2
·
کومته خواهان منشاء قرار دادن دسترس پذیرها، حقایق امور،
«مثبت ها» یعنی نمود ها و پدیده ها ست و مسئله بود و ماهیت و علت دسترس پذیرها را مسئله ای بی ثمر می
نامد که باید از خطه فلسفه تبعید شود.
·
(مراجعه کنید به دیالک تیک نمود و بود و
یا پدیده و ماهیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری)
3
·
کومته بر این مبنا، قانون سه مرحله
ای خود را وضع می کند:
·
«هرشاخه شناخت ما از سه مرحله مختلف به ترتیب زیر می
گذرد:
الف
·
مرحله تئولوژیکی و یا فرضی
ب
·
مرحله متافیزیکی و یا انتزاعی
ت
·
مرحله علمی و یا مثبت»
4
·
مرحله علمی و یا مثبت را کومته
مرحله انسانی واقعی می نامد و سودای بنیانگذاری آن را بر سر داشته است.
5
·
قانون سه مرحله ای بزعم کومته در موارد زیر اعتبار دارد:
الف
·
در مورد توسعه علم بطورکلی
ب
·
درمورد توسعه هر رشته علمی
ت
·
و بالاخره در مورد توسعه هر فرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر