۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

سیری در گلستان سعدی (107)


 سعدی شیرازی 
 ( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت نهم
(گلستان با ب اول، ص 29) 
تحلیلی از شین میم شین
  
حکم سوم
به بازوان توانا و قوت سر دست
خطا ست، پنجه مسکین ناتوان بشکست

·        سعدی در این حکم، دیالک تیک فراز و فرود را به شکل دیالک تیک توانگر و مسکین و دیالک تیک توانا و ناتوان  توسعه و تعمیم می دهد و زرمند زورمند را از شکستن پنجه همنوع بی زر و زور منع می کند.
·        سعدی اعمال ستم بر طبقات ضعیف را اشتباه و خطا می داند.

·        چرا؟

دلیل اول
نترسد آن، که بر افتادگان نبخشاید
که گر ز پای در آید، کسش نگیرد دست

·        سعدی برای اثبات نظر خود دیالک تیک فراز و فرود را به شکل دیالک تیک ایستاده و افتاده بسط و تعمیم می دهد و قانون زیر و زبر شدن چیزها را برای تهدید ایستاده به خدمت می گیرد.

1
·        سعدی همانند امپیریستی (تجربه گرائی) تمام عیار به تجارب تاریخی ـ واقعی اشاره می کند:
·        چون کم نبوده اند ایستاده هائی که افتاده اند و بی یار و یاور مانده اند.

2
·        اخطار سعدی صریح و روشن است:
·        اگر می خواهی که در دوره شکست و بی کسی تنها و بی یار و یاور و بی پناه نمانی، از ستم بر ضعفا و زیردستان اجتناب ورز!

3
·        در این اخطار سعدی دیالک تیک بیم و امید به خدمت گرفته می شود، که در تحلیل نهائی، بر دیالک تیک داد و ستد استوار شده است.
·        امروز دست از ستم بردار (داد)، تا فردا  پناهت دهند (ستد).

4
·        سعدی می تواند به موعظه ملک بی انصاف بپردازد.
·        او فوت و فن و تکنیک وعظ را سال ها پیش، در نظامیه بغداد آموخته است.
·        سعدی اما در وهله اول نه واعظ، بلکه حکیم و فیلسوف است، فیلسوفی جامعه گرا و خردگرا.

5
·        او تنها زمانی به وعظ  متوسل می شود و آیه و حدیث می آورد که قصد اثبات احکام باطل و ارتجاعی را برسر دارد و برای اثبات احکام نامعقول نمی توان از تجربه و عقل کمک گرفت.

6
·        عقل به معنی حقیقی کلمه همیشه جانبدار حق است و برای اجبار عقل به جانبداری از باطل راهی جز حلق آویز کردن آن وجود ندارد.

7
·        سعدی راهی برای حل تضاد فراز و فرود نمی شناسد و لذا کاهش حتی المقدور ستم بر بنده ها و رعایا را هدف خود قرار می دهد.
·        در جامعه سعدی حتی هفتصد سال بعد از مرگ او هنوز شرایط عینی و ذهنی لازم برای حل تضاد فراز و فرود فراهم نیامده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر