دوئالیسم زن و مرد
شین میم شین
سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 155 ـ 156)
سفر عید باشد بر آن
کد خدای
که بانوی زشتش بود در سرای
در خرمی بر سرائی ببند
که بانگ زن از وی برآید بلند
·
معنی تحت اللفظی بیت:
·
برای شوهری که زن زشتی داشته باشد،
سفر به مثابه جشن و شادی است.
·
در خانه ای را باید به روی شادی
بست که از آن بد و بیراه زنی به گوش می رسد.
·
سعدی در این دو بیت، دیالک تیک زن
و مرد را به بحث می کشد و به سلیقه خود حلاجی می کند:
1
سفر عید باشد بر آن کد خدای
که بانوی زشتش بود در سرای
·
سعدی برای توضیح چند و چون هر خانه
و خانواده دیالک تیک زن و مرد را تخریب می کند و به شکل دوئالیسم زن و مرد در می
آورد و بعد مرد را به مثابه موجودی بی عیب و نقص و در حد اعلای کمال جسمی و روحی کنار
می نهد و فقط و فقط به زن می پردازد:
2
·
سعدی در این زمینه بخصوص، برای زن در
دوئالیسم زن و مرد نقش تعیین کننده قائل می شود:
·
به این ترتیب، مسئولیت جنت وارگی و
یا جهنم وارگی خانه و خانواده به گردن زن انداخته می شود.
·
سعدی در این زمینه به احتمال قوی حتی
از صدر اسلام هم عقب مانده تر است.
·
ولی در هر صورت سنگ اول بنای فکری
را کج می نهد و بد اندیشی را بطرزی ریشه ای توسعه می دهد:
·
همچنان و هنوز در خانواده های
ایرانی همه کاسه ـ کوزه ها بر سر زن خراب می شود.
3
·
اگر دختر و یا پسر خانواده ناباب
باشد، خانه خدا (شوهر) کمترین تردیدی به دل راه نمی دهد که زن به هنگام حاملگی در دوره
گرسنگی جسم باردار، لقمه حرام از نابابی گرفته و خورده است.
·
پس نفرین بر زن.
4
سفر عید باشد بر آن کد خدای
که بانوی زشتش بود در سرای
·
سعدی ضمنا ضمن مسکوت گذاشتن زشتی و
زیبائی مرد، به طبقه بندی زن به زشت و زیبا می پردازد.
·
اما منظور از بانوی زشت چیست؟
·
معیار عینی زیبا و زشت چیست؟
·
از کجا می توان دریافت که زن زشتی
و یا زیبائی در خانه است؟
·
آیا زن خود سعدی زشت بوده که سی
سال و یا حتی بیشتر روی شوهر ندیده است؟
5
·
معیار زشتی و زیبائی زن در فلسفه اجتماعی
سعدی بوسیله قطب نمائی به نام مرد تعیین می شود:
·
اگر سفر مرد برای او جشن باشد، زن
او بطور اوتوماتیک و خود به خودی زشت است.
6
در خرمی بر سرائی ببند
که بانگ زن از وی برآید بلند
·
معیار خرمی هر خانه و خانواده نیز
زشتی و زیبائی زن است:
·
اگر زن زشتی در خانه باشد، یعنی
اگر زنی در خانه باشد که قادر به اعتراض، مقاومت و دفاع از حق و حقوق خود باشد، چنین
خانه ای به دوزخ مرد در همین دنیا بدل خواهد شد.
·
سعدی اصلا کاری به حلاجی اختلافات
خانوادگی ندارد.
·
برای سعدی مهم نیست که چرا صدای زن
بلند شده است.
·
سعدی ضمنا کاری به ضرب و شتم و
تحقیر و توهین مادام العمر زن از سوی جماعت مرد ندارد.
·
تحلیل سعدی از تضاد زن و مرد، زن و
شوهر ارزش علمی ندارد.
·
این تحلیل، تحلیلی بنده داری ـ فئودالی
است.
·
دیالک تیک زن و مرد در قاموس سعدی بسط
و تعمیم دیالک تیک بنده و بنده دار، رعیت و ارباب در جامعه است.
·
زن همانقدر حق و حقوق دارد که بنده
و رعیت در جامعه دارند.
·
جهنم فوندامنتالیستی در حال حاضر
عمدتا با همین طرز نگرش اداره می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر