پروفسور
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
·
حرکت و تغییر ـ بمثابه شیوه بود ماده ـ در رابطه با تفاوت به
دو معنی زیر است:
الف
·
به معنی امحا و ایجاد مستمر این
تفاوت ها ست.
ب
·
به معنی وساطت تنوع متفاوت در
وحدتی است.
1
·
وجود تفاوت های عینی ـ واقعی
میان ابژکت ها، سیستم ها و غیره ی جهان مادی، پیش شرط مهمی برای شناخت واقعیت عینی
توسط انسان ها ست.
2
·
تشخیص هویت و تفاوت ابژکت ها، سیستم
ها و غیره بخش عمده هر کردوکار معرفتی است.
3
·
اگر بود و نمود (ماهیت و پدیده) یکسان می بودند و میان آندو تفاوتی وجود
نمی داشت، هرعلمی زاید می شد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک نمود
و بود (پدیده و ماهیت) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
·
شناخت اما به تمیز تفاوت ها
بطورکلی قناعت نمی کند، بلکه خصلت ماهوی و یا غیرماهوی، داخلی و یا خارجی تفاوت ها
را مورد پژوهش قرار می دهد.
5
·
در کردوکار معرفتی (شناختین) ـ
بویژه ـ از شناخت تفاوت ها به شناخت تضادهای درونی هر ابژکت راه گشوده می شود و
ضمنا از دو طریق زیر:
الف
·
از طریق تجزیه ابژکت واحد شناخت
(موضوع شناخت) به بخش های متضاد آن
ب
·
از طریق بررسی اجزای متضاد موضوع
شناخت در وحدت و تضادشان
6
·
بسته به اینکه عدم انطباق بر
کدام یک از خواص و یا مشخصات ابژکت ها مربوط می شود، می توان از تفاوت های زیرین
سخن گفت:
الف
·
تفاوت های داخلی یا خارجی (درونی
و یا برونی)
ب
·
تفاوت های ماهوی یا غیر ماهوی (اصلی
و یا فرعی)
ت
·
تفاوت های کمی یا کیفی
پ
·
تفاوت در جایگاه، موقعیت (مقام)
ث
·
تفاوت در نظام (انتظام)
ج
·
تفاوت در زمان
·
مراجعه کنید به تریاد ماده ـ
مکان ـ زمان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ح
·
تفاوت در فرم و یا محتوا
·
مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و
محتوا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
خ
·
تفاوت در ساختار و یا فونکسیون و
غیره
·
مراجعه کنید به دیالک تیک
ساختار و فونکسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر