شین میم شین
سعدی
(دکتر حسین رزمجوف «بوستان
سعدی»، ص 47)
قیامت کسی بینی اندر بهشت
که معنی طلب کرد و دعوی به هشت
به معنی توان کرد دعوی درست
دم بی قدم، تکیه گاهی است سست
·
معنی تحت اللفظی این بیت:
·
در روز رستاخیز کسی را به بهشت راه
می دهند که نه اهل دعا، بلکه اهل معنا باشد.
·
ببرکت معنا می توان ادعای درست
کرد.
·
حرف بی عمل تکیه گاه سستی بیش
نیست.
1
قیامت کسی بینی اندر بهشت
که معنی طلب کرد و دعوی به هشت
·
سعدی در این بیت، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت) را به شکل دیالک
تیک دعوی و معنی بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را به درستی از آن بود
(ماهیت و معنی) می داند.
·
به نظر سعدی بهشت جای کسانی است که
اهل عمل خیر اند، یعنی احسان و انفاق می کنند (معنی)، نه اهل حرف، یعنی نه اهل آیه
و روایت و حدیث توخالی (دعوی)
·
به عبارت دیگر، آیه و حدیث و خبر،
تنها در دیالک تیک روایت و کرامت معنی دارند و لاغیر.
2
به معنی توان کرد دعوی درست
دم بی قدم، تکیه گاهی است سست
·
سعدی برای اثبات نظر خویش دیالک تیک پراتیک و تئوری را
به شکل دیالک تیک قدم و دم بسط و تعمیم می دهد،
نقش تعیین کننده را از آن پراتیک (قدم) می داند و تئوری بی پراتیک را، یعنی دم بی
قدم را تکیه گاهی سست می نامد.
3
·
بنظر سعدی و بدرستی، دم فقط در دیالک تیک قدم و دم معنی دارد و لاغیر.
·
سعدی در این حکایت، همه درهای بهشت
را به روی بورژوازی، که حاضر به عدول از قانون مقدس داد
و ستد نیست، می بندد.
4
·
سعدی از متمول بورژوا، داد بی ستد می خواهد،
تا به بهشت برین راهش دهد.
·
ولی بورژوا حتی به بهای رفتن به
دوزخ حاضر به ترک موضع خود نمی شود.
·
بورژوا نان بی زر به کسی نمی دهد.
5
·
عصر جدیدی در بطن قرون وسطی در حال تولد است:
·
عصر سرمایه داری.
·
عصر پرستش زر.
·
عصر پرستش گوساله زرین.
6
·
طبقه متوسط (بورژوازی) برای ارزش
ها و هنجارهای فئودالی ـ بنده داری حاکم و برای ایدئولوژی مذهبی و خرافی آن تره هم
خرد نمی کند.
·
سعدی و بعدها حافظ عملا در دو جبهه
می جنگند:
·
از سوئی بر ضد توده های مولد و
زحمتکش و از سوی دیگر بر ضد طبقه متوسط (نجار و پیشه وران و اصناف و غیره)
·
برادر خود سعدی از اصناف است که از
قضا مورد چپاول و ضرب و شتم غلامان سلطان قرار می گیرد.
·
آن سان که حتی سعدی به سلطان شکایت
می برد و با تمسخر ولی نعمت خویش مواجه می شود.
7
·
دیالک تیک نمود و بود (پدیده و
ماهیت) و دیالک تیک پراتیک و تئوری از دیالک تیک های مهم در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی است.
·
سعدی این شناخت افزارهای دیالک تیکی ارزشمند
را به صدها فرم و نوع بسط و تعمیم می دهد و به خواننده می آموزد.
·
مارکس در شاهکار خود تحت عنوان «سرمایه»،
از ترکیب دیالک تیک نمود و بود (پدیده و
ماهیت) با دیالک تیک فرم و محتوا، دیالک تیک مرکبی تشکیل می دهد:
·
دیالک تیک فرم نمودین و محتوای
ماهوی را.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر