پروفسور دکتر
هاینتس پپرله
برگردان شین میم
شین
فریدریش ویلهلم
یوزف شلینگ (1775 ـ 1854)
فیلسوف و
نماینده اصلی ایدئالیسم آلمانی
·
گونتر، به این
معنا، تحت تأثیر دکارت، هردر، کانت، فیشته، شلینگ و هگل،
سیستم خود را بوجود آورد و در آثار زیرین خود به تبلیغ آن پرداخت:
1
·
در «مدرسه
ابتدائی برای تئولوژی گمانورز مسیحیت مثبت» (1828 ـ 1829 میلادی)
2
· در «اطعام پرگرین» (1830 میلادی)
3
· در «انوار جنوبی و شمالی در افق تئولوژی گمانورز»
(1832 میلادی)
4
· در «سرهای دو رو» (1834 میلادی)
5
· در «آخرین سمبولیست» (1834 میلادی)
6
· در «توماس اسکروپولیس» (1835 میلادی)
7
·
در «یوسته
ـ میلیوس در فلسفه آلمان» (1838 میلادی)
8
· در «اویریستیوس و هراکلس» (1843 میلادی)
· شاخص های اساسی آموزش گونتر
را دو نکته زیر تشکیل می دهند:
الف
· تلاش برای درک جزمیان (دگم ها) و اسرار عقیدتی
بکمک عقل
ب
رنه دکارت (1596 ـ 1650)
فیلسوف، ریاضی
دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم
مدرن عصر جدید آغازین
تفکر
راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود
ایده های مادرزاد باور داشت.
·
تلاش
برای نجات ته ئیسم کاتولیکی بواسطه دوئالیسم طبیعت و روح، جهان و خدا که آدمی را بشدت به یاد
دکارت می اندازد.
·
مراجعه
کنید به ته ئیسم، دوئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
لودویگ فویرباخ (1775 ـ 1833)
از کلمات قصار او:
اخلاق حقیقی «سعادتمندی من
را بدون سعادتمندی تو برسمیت نمی شناسد.»
راه برقراری هارمونی (هماهنگی) میان تکلیف و
سعادت، یعنی راه انطباق منافع فردی (من) با منافع دیگران (تو)، در «عشق به توده» است!
· مبارزه همه جانبه، توهین آمیز و درنده گونتر بر ضد جریانات مختلف فلسفی زمان خود، بویژه بر ضد
روگه، فویرباخ و سوسیالیسم، اعتبار او را در
کاتولیسیسم بالاتر برد و هواداران بیشماری برای او پدید آورد، که افراد زیر از آن
جمله اند:
1
· پابست
2
· کنود
3
· بالتسر
4
· وایت
5
· مرتن
6
· لووه
7
· ورنر
8
· توماس وبر
9
· راینکنس
· و غیره
· گونتریانیسم، علیرغم نفوذ چشمگیرش در طول زمان،
در آغاز مخالفانی نیز داشته است.
· مخالفان او قبل از همه، به شرح زیر بوده اند:
1
· نئو اسکولاستیسین ها (کلمنس،
کلویتگن، دنزینگر)، که تعالیم گونتر را
غیرارتدوکسی تلقی می کردند و در سال های 50 قرن نوزدهم، محکومیت او توسط واتیکان را
به کرسی نشاندند.
2
پیوس نهم (1792 ـ 1878)
پاپ (1846 ـ 1878)
· اگرچه در این زمان گونتر
و طرفدارانش تعداد زیادی از روحانیت آلمان و اطریش را نیز همراه داشتند و مورد
پشتیبانی انجمن بندیکت ها بودند، با این حال در
سال 1857 میلادی، تعالیم گونتر توسط پیوس نهم (پاپ) مطرود
اعلام شد و نوشته های او به پاورقی ها انتقال یافت.
3
· مهترین ایراداتی که به گونتریانیسم گرفته شده،
بشرح زیر بوده اند:
الف
· درک متمایل به گنوسیس (تعالیم دینی سری) او راجع
به رابطه ایمان و دانش
ب
· نظریات او در رابطه با تعالیم مربوط به تثلیث و
مسیح
ت
·
آنتروپولوژی
·
مراجعه کنید به آنتروپولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پ
· قبول وجود «روح» و «جان» بمثابه دو اصل وجود و
حیات در انسان.
· مکتب گونتریانیسم بعد از محکومیت، دچار انشعاب شد.
1
· جریان میانه روی از آن جدا شد و راه مصالحه با
کلیسای کاتولیکی را درپیش گرفت.
2
· ولی بخش رادیکال آن در سال 1871 میلادی به موضع
کاتولیسیسم قدیم برگشت.
3
· وینتر در اثر
خود تحت عنوان «توسعه روحی گونتر و مکتب او»
(1931 میلادی) در باره توسعه گونتریانیسم
و اهمیت آن برای تاریخ کاتولیسیسم رفرمیستی در قرن نوزدهم بررسی مفصلی انجام داده
است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر