چرخش
به راست در سیاست ایران
گفتگوی
اخبار روز با ف. تابان پیرامون انتخابات و نتایج آن
سرچشمه:
اخبار
روز
http://www.akhbar-rooz.com
تحلیلی از یدالله سلطان پور
برزویه طبیب
بالاخره بالادستی ها می خواهند حکومت کنند ، یا با تازیانه احمدی نژاد، یا
با هویج خاتمی و یا با ترکیبی از هویج و تازیانه ، یعنی روحانی .
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه ابزار های
مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .
1
·
حدس ما درست بود:
·
برزویه طبیب صحنه جامعه بشری را با صفحه شطرنج عوضی گرفته است.
·
بهتر است که خواننده ی خوداندیش از ما دلیلی در این زمینه
نخواهد.
·
ما از منشاء برزویه طبیب کمترین اطلاعی نداریم.
·
شاید در کره مریخ قضیه از این قرار باشد.
2
·
برزویه طبیب در نهایت رادیکالنمائی میان احمدی نژاد و خاتمی و روحانی
علامت تساوی می گذارد و هر سه را مهره رهبر (قابلمه آشپز) تلقی می کند.
·
ولی بسان هر رادیکالنمائی مهره وارگی رهبر را فراموش می
کند.
·
اینهم البته دلیل دیگری بر صحت حدس ما ست:
·
چون در صفحه شطرنج شاه اگرچه مهره ای است، ولی مهره واپسین
است، مهرة المهره ها ست.
3
· بن بست فکری و استدلالی عوام و عوامفریبان از
ساده لوحی و عوام وارگی طبقاتی حضرات سرچشمه می گیرد.
·
آنها چه بسا با تئوری مهره ها وارد بحث می شوند و در چاه
خود کنده گرفتار می مانند.
·
رسیدن به تز مهره واپسین، به تز مهرة المهره ها نتیجه
ناگزیر این طرز تفکر بشدت عقیم و عقب مانده است.
4
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه، ابزار های
مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .
ویلیام جیمز (1842
ـ 1910)
روانشناس،
فیلسوف پراگماتیست آمریکائی
مؤسس روانشناسی
آمریکائی
استاد دانشگاه
هاروارد
آثار:
پراگماتیسم:
نامی جدید برای
طرز تفکر های قدیم
معنای حقیقت
·
اما آنچه اطبا نمی دانند، این حقیقت امر است که انسان
ها علیرغم نوعیت عام و مشترک خود، یگانه های ابدی اند، «تن» های تنها و بی همتایند.
·
قابلمه واره (ابزار واره) تلقی کردن شخصیت ها یکی از
ترفندهای ایدئولوژیکی طبقه حاکمه است و به اینسترومنتالیسم (ابزارگرائی) معروف است که فرمی از پراگماتیسم
است که مؤسسش ویلیام جیمز بوده است.
·
مراجعه کنید به پراگماتیسم، اینسترومنتالیسم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
5
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه ابزار های
مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .
·
در همین رهنمود برزویه طبیب اما علاوه بر تعلق خاطر او به اینسترومنتالیسم
(پراگماتیسم)، تعلق خاطر دیگری از ایشان عربده می کشد و آن تئوری نخبگان است:
·
بزعم برزویه طبیب جامعه به نخبه ها (آشپزها، رهبرها،
والی، ولی ها، پیشواها، شخصیت ها) و مهره ها (قابلمه ها، ابزارها) تقسیم می شود و
تصمیمگیر اصلی و نهائی نخبه ها (مهرة المهره ها) هستند.
6
·
در کهکشان فکری اطبا تا چشم کار می کند از تز «درک ماتریالیستی تاریخ» و نتیجتا از طبقات اجتماعی
حتی اثری نیست.
·
درد بی درمان اطبا هم درست در همین جا ست.
·
عدم درک ماهیت طبقاتی جامعه بشری، بی اعتنائی به جایگاه
انسان ها در روند تولید مایحتاج مادی پیش شرط لازم برای عوضی گرفتن صحنه جامعه با
صفحه شطرنج است.
·
غفلت از توجه به ماهیت طبقاتی جامعه به غفلت ناگزیر از
قشربندی های درونی هر طبقه اجتماعی منجر می شود.
·
آنگاه توهم مهره وارگی شخصیت ها نشو و نما می یابد و در
کهکشان مه آلود کله ها یکه تاز میدان می شود.
7
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه ابزار های
مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .
·
واقعیت این است که هم آشپز و هم قابلمه ها نمایندگان طبقه و
یا چه بسا طبقات اجتماعی معینی اند.
·
این اراده فردی آشپز نیست که با کدام قابلمه آش خود را
بپزد.
·
این کمیت و کیفیت آش است که تعیین کننده چند و چون قابلمه
است.
·
این تناسب قوا در صحنه کارزار طبقاتی در جامعه و تناسب قوا
در صحنه کارزار طبقاتی و قشری در درون طبقه و یا طبقات حاکمه است که تعیین کننده
روبنا و شخصیت های تاریخی است.
·
تشکیل و تکوین و پیدایش (به اصطلاح عوام، ظهور) شخصیت های
تاریخی نه امری تصادفی ، بلکه نتیجه ای قانونمند است:
·
تشدید تضاد کار و سرمایه و نتیجتا حضور خروشان پرولتاریا در صحنه جامعه و جهان است که مارکس و
انگلس و لنین را و ضمنا مارکسیسم و لنینیسم را پدید می آورد.
کائوتسکی
·
و ضمنا قشربندی طبقاتی در درون طبقه کارگر است که زمینه را
برای تشکیل، تکوین و پیدایش برنشتاین و کائوتسکی و غیره و برای تدوین و تبلیغ و
ترویج رویزیونیسم و رفرمیسم و غیره فراهم می آورد.
8
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه ابزار های
مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .
·
در اینکه طبقه حاکمه (و نه شخص آشپز، رهبر و شخصیت) سودائی
جز نشستن بر گرده توده ها و استثمار بی رحمانه آنها ندارد، حق با برزویه طبیب است.
·
ولی تمیز و تشخیص تضادهای درونی طبقه حاکمه و بهره گیری
از آنها در کارزار طبقاتی، وظیفه صرفنظرناپذیر سپاه کار است.
9
·
فرق برزویه طبیب (و اعوان و انصار طبقاتی اش) با ف. تابان (و اعوان و انصار طبقاتی اش) در همین زمینه است:
الف
·
ف. تابان (احزاب و سازمان های به اصطلاح چپ و نیمه چپ و
راست) زیر پرچم رفرمیسم، بهره گیری از تضادهای درونطبقاتی طبقه حاکمه را برای
گرفتن سهم خود از غارت ملی مطلق می کند و از مبارزه طبقاتی زیر پرچم پرولتاریا منع
می کند و عملا باز می دارد.
ب
·
برزویه طبیب (احزاب، سازمان واره ها، گروهک ها، شخصیت های منفرد و
پرمدعا) با تظاهر به رادیکالیسم، پدیده ها و روندها و سیستم ها را بشدت ساده می کند و
تضادهای درونی طبقه حاکمه را فراموش می کند و صحنه پر جوش و خروش جامعه را به
مثابه صفحه مرده و گورستان واره ی شطرنج به خورد مردم می دهد.
10
·
از این رو، می توان گفت که میان ف. تابان و برزویه طبیب تفاوت ماهوی وجود ندارد.
·
هر دو خادم بورژوازی و مناسبات سرمایه داری اند، اگرچه از
مفاهیم و استدلال های عوام واره و عوامفریبانه ی متفاوتی بهره برمی گیرند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر