۳۷ ویژگی ایرانیان از دید صادق هدایت در کتاب بوف کور
دکتر احمد ب
تحلیلی از گاف سنگزاد
ویژگی دوم
اکثر مردم ما
در هر شرایطی منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می دهند.
·
از این حکم (جمله) صادق هدایت و یا دکتر احمد ب
می توان به اسلوب (متد) فکری ایشان پی برد.
1
·
ایشان عملا دوئالیستی می اندیشند:
·
یعنی دو قطب متضاد و وحدت
مند دیالک تیک عینی را به تبر می بندند و از همدیگر برای همیشه جدا می
سازند.
·
آن سان که عملا هر نوعی از
رابطه و پیوند میان آن دو قطب قطع می شود.
·
انگار دیوار بتونی نفوذ
ناپذیری میان آندو بر پا شده است.
·
چرا و به چه دلیل ما به این نظر می رسیم؟
2
اکثر مردم ما
در هر شرایطی منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می دهند.
·
به این دلیل ساده که میان منافع فردی و منافع ملی
در همه جای جهان و همیشه رابطه دیالک تیکی و ناگسستنی وجود دارد.
·
دیالک تیک فرد و جامعه، دیالک تیک عضو و همبود (اجتماع) دیالک تیکی
ضرور و عینی و بی چون و چرا ست.
·
بدون برقراری این دیالک تیک،
بشریت هرگز نمی توانست عالم حیوانی را ترک کند و به عالم انسانی گام نهد و حتی
لحظه ای قادر به ادامه حیات باشد.
·
به همین دلیل هم بوده که
انسان را موجودی اجتماعی نام داده اند:
·
اجتماعیت یکی از وجوه تمایز
اصلی انسان با جماد و جانور است.
3
·
نه تنها انسان، بلکه حتی حیوان نمی تواند در
فردیت مطلق خویش بسر برد.
·
به همین دلیل است که مورچه ها و ماهی ها و غیره به
زندگی کلکتیف (دسته جمعی) روی می آورند.
·
از این رو می توان هم به عینیت دیالک تیک فرد و
جامعه، عضو و همبود پی برد و هم به ضرورت صرفنظرناپذیر این دیالک تیک عینی.
4
·
دیالک تیک فرد و جامعه در حقیقت بسط و تعمیم
دیالک تیک جزء و کل است.
·
به همان سان که در دیالک تیک جزء و کل، نقش تعیین
کننده از آن کل است، به همان سان نیز در دیالک تیک فرد و جامعه، نقش تعیین کننده
از آن جامعه است.
·
از این رو ادعای صادق هدایت
و یا احمد ب، بلحاظ
اسلوب فکری ادعائی متافیزیکی (ضد دیالک تیکی)، سوبژکتیف و بی پایه است.
5
اکثر مردم ما
در هر شرایطی منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می دهند.
·
این ادعا از سوی دیگر، بوی تئوری فاشیستی موسوم
به «تئوری نخبگان» را می دهد.
·
چرا و به چه دلیل ما به این
نتیجه می رسیم؟
·
به این دلیل ساده که طرف، اکثریت مردم جامعه را در هر شرایطی به اگوئیسم
مطلق متهم و محکوم می کند و اقلیت انتزاعی معینی را مستثنی می دارد و به مثابه
ترجیح دهندگان منافع ملی بر منافع شخصی به عرش اعلی می برد.
·
این ادعا اما هم بلحاظ
تجربی نادرست و غیرواقعی است و هم به دلیل نظری.
6
دلیل تجربی
·
دلیل تجربی برای اثبات نادرستی این ادعا را می
توان به هنگام بروز شرایط استثنائی به چشم خود دید:
·
اگر کشوری مورد حمله بیگانه
ای قرار گیرد، اتفاقا
درست برعکس ادعای صادق هدایت و یا احمد، این اکثریت «بی همه چیز» جامعه است که
بهترین فرزندان خود را اقناع، بسیج و حتی الامکان مسلح می کند و برای دفاع از
منافع ملی به جبهه می فرستد.
·
یعنی عملا منافع شخصی را نه
تنها «تحت هر شرایطی» بر منافع ملی ترجیح نمی دهد، بلکه چه بسا منافع ملی را حتی بر علایق عاطفی و
غریزی طبیعی نیرومند خویش برتر می شمارد.
·
یعنی از جگر گوشه خویش، از
پاره جسم و جان خویش می
گذرد تا همبود را از گزند دشمن در امان دارد.
7
دلیل نظری
·
این نظر بلحاظ نظری نیز
باطل است.
·
چون فرد تنها در دیالک تیک
فرد و جامعه می تواند هم ادامه حیات دهد، هم به منافع شخصی و فردی خود هم وقوف
پیدا کند و هم به آنها جامه عمل بپوشاند.
·
حتی بدترین بهره کش، حتی انگل
ترین پارازیت باید به منافع «ملی» در هر شرایطی تمکین کند.
·
چون منافع ملی چارچوب و
داربست لازم برای تأمین منافع فردی و شخصی را تشکیل می دهد.
·
در جزیره روبنسون کروزه نمی
توان از منافع شخصی دم زد.
8
اکثر مردم ما
در هر شرایطی منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می دهند.
·
ایراد بینشی دیگر صادق هدایت و یا احمد ب، نگرش
انتزاعی ایشان است.
·
ایشان بنا بر باور عمیق به
تئوری ارتجاعی و غیرعلمی موسوم به «تئوری نخبگان»، جامعه بشری را نه آن سان که در واقع وجود دارد،
بلکه آن سان که میل و هوسش ایجاب می کند، تصور و تصویر می کند.
·
جامعه بشری هرگز و هیچ کجا به صورت اقلیت نخبه و همه چیزدان
و همه کاره و اکثریت زباله و نادان و هیچکاره وجود ندارد.
·
جامعه بشری در واقعیت طبقاتی اش وجود دارد.
·
یعنی به گروه های اجتماعی
متضاد المنافع تقسیم شده است.
·
و هر طبقه اجتماعی بنا بر
جایگاه واقعی خود در تولید اجتماعی، افکار و تمایلات و علایق و منافع خاص خود را دارد.
·
از این رو، بهتر است که طبقات اجتماعی هر جامعه
بطور مشخص مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و از صدور احکام کلی و انتزاعی پرهیز
شود.
9
·
ما به تجربه ای زهر تر از زهر دریافته ایم که فقط
اقلیت مافیائی بی چشم و رو ست که منافع شخصی و یا گروهی و محفلی و باندی خود را بر
منافع جامعه و جهان ترجیح می دهد و فاجعه های فجیع می آفریند و نه برعکس.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر