عمر خیام
(427 ـ
510) (1048 ـ 1131)
تحلیلی
از شین میم شین
تحلیل
رباعی شماره ۵۹
اجرام که
ساکنان این ایوان اند
اسباب
تردد خردمندان اند
هان، تا سر
رشته خرد گم نکنی
کانان که مدبرند، سرگردانند
· معنی تحت اللفظی بیت:
· اجرام سماوی که «سکنه» این ایوان را تشکیل می دهند، خردمندان (ستاره
شناسان) را به دنبال خود می کشند.
· هشدار!
· سر رشته خرد از دست مده.
· برای اینکه حتی پیشگویان آینده بشری سرگردان اجرام
سماوی اند.
1
اجرام که
ساکنان این ایوان اند
اسباب
تردد خردمندان اند
· خیام در این بیت، شیوه عمل «علمای» زمان خود را به
مثابه منجمین تشریح می کند.
· آنها برای پیش بینی وضع و حال سکنه زمین، وضع و حال «سکنه» آسمان را مورد بررسی قرار می دهند.
· یعنی میان «سکنه» آسمان و سکنه زمین رابطه واره ی
یکطرفه (وابستگی) برقرار است:
· رابطه واره ای از قبیل رابطه واره برده و رعیت و
ارباب و نوکر و غلام و کنیز و غیره با ارباب.
· به همین دلیل، می توان در حرکت و خلق و خوی اجرام
سماوی، وضع و حال آتی سکنه زمین را تماشا و پیشگوئی کرد.
· این بدان معنی است که وضع و حال «سکنه» زمین،
تابع وضع و حال سکنه آسمان است.
2
اجرام که
ساکنان این ایوان اند
اسباب
تردد خردمندان اند
· «سکنه» آسمان یعنی اجرام سماوی (سیاره ها، ستاره
ها و غیره) اما نه ساکن، بلکه متحرک اند.
· به قول خیام در پهنه آسمان سرگردان اند.
· بدین طریق وضع و حال سکنه زمین تابع گردش اجرام سماوی
سرگردان است.
· تابع متغیرهائی به نام اجرام سماوی است.
· از این رو، منجمین که مدبر، عاقبت اندیش، طالع
گوی و پیش بین اند، سرگردان اجرام سماوی سرگردان اند:
· سرگردان در سرگردان اند!
· سرگردان مرکب اند!
· سرگردان به توان دو اند!
3
هان، تا سر
رشته خرد گم نکنی
کانان که
مدبرند، سرگردانند
· خیام در این بیت، هشدار و اخطار و بیدارباش خود
را تبیین می دارد:
· سر رشته خرد از دست مده.
· برای اینکه خود خردمندان حتی سرگردان اند.
· و بدتر از آن، سرگردان سرگردانان سماوی اند.
· تابع متغیرهای آسمانی اند.
· تابع گیج و سردرگم متغیرهای سرگردان اند و نه
تابع ثوابت.
4
هان، تا سر
رشته خرد گم نکنی
کانان که
مدبرند، سرگردانند
· اگر برداشت ما از این رباعی درست باشد، خیام خرد
را به معنی طراز نوینی بکار می برد:
· به معنی خوداندیشی!
· به معنی خودمختاری در تفکر!
· این در طبیعت خرد بشری است که با خودمختاری دست
در دست برود.
· این رباعی خیام و اندرز پنهان در آن را می توان به
معنی فراخوان خیام به بی اعتنائی به یاوه های منجمین زمانه خویش تفسیر کرد:
· چون تبعیت از سرگردانان اجرام سرگردان آسمانی
ابلهانه است و همان بهتر که هر کس به خرد اندیشنده روی آورد و نه به خردمندان اسیر
در چنگ خرافات و یاوه ها.
· اگر برداشت ما درست باشد، این به معنی خردگرائی رادیکال
خیام خواهد بود.
· این به معنی دفاع ستایش انگیز خیام از خرد اندیشنده
و رهگشا خواهد بود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر