۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۰, جمعه

سیری در گلستان سعدی (43)


سعدی شیرازی 
 ( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت سوم
(گلستان با ب اول، ص 18 ـ 21) 
شین میم شین
  
کس نیاید به زیر سایه بوم
ورهمای از جهان شود معدوم. 

·       معنی تحت اللفظی:
·       حتی اگر نسل هما در جهان بر افتد، کسی زیر سایه جغد نخواهد رفت.

·       در اساطیر ایرانی معروف است که سایه ‌هما بر سر هر کس بیافتد به سعادت و کامرانی می رسد.
·       شاهزاده در این بیت، خود را به هما و برادران خود را به جغد تشبیه می کند.
·       سایه خود را به مثابه وسیله سعادت خلق و سایه برادران برادرستیزش را به وسیله نکبت تشبیه می کند.

1

·       اکنون می توان به عظمت تعیین کنندگی ماهیت (باطن) در مقایسه با نمود (ظاهر) از دید سعدی پی برد:
·       سعدی شاهزاده بظاهر زشت را به دلیل ماهیت زیبایش تا درجه هما به مثابه مرغ سعادت ارتقا می دهد و شاهزادگان دیگر  را بی اعتنا به زیبائی ظاهری شان تا درجه جغد تنزل می دهد.
·       در عظمت تفکر دیالک تیکی ـ ماتریالیستی ستایش انگیز سعدی نمی توان اغراق کرد.

ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند.

·       معنی تحت اللفظی:
·       ده درویش می توانند در گلیمی بخوابند، ولی دو پادشاه نمی توانند در سرزمینی همدیگر را تحمل کنند.

·       سعدی اکنون از موضوع بکلی خارج می شود تا تضاد درونی دربار فئودالی ـ بنده داری را تئوریزه کند.

·       چرا و به چه دلیل؟
2


·       وقتی می گوییم که سعدی ایدئولوگ ارگانیک طبقه حاکمه است، به همین دلیل است.

·       حفظ فئودالیسم برای سعدی به همان میزان تعیین کننده و مهم است که حفظ سوسیالیسم برای لنین و استالین تعیین کننده و مهم بوده است.

·       سعدی از مشاهده تضادهای درونی دربار رنج می برد و به همین دلیل عالی ترین مقامات کشور را به تازیانه انتقاد خیرخواهانه و استراتژیکی می بندد.

·       سعدی می داند که در نتیجه همین تضادهای درونی ابلهانه چه بلائی بر سر کشور می آید.

3

·       به همین دلیل دراویش را بلحاظ شخصیت و قناعت برتر از عالی ترین اعضای هیئت حاکمه می داند.
·       سعدی بی تردید می داند که چنین خرده گیری هائی به چه میزانی خطرناک اند.
·       خیلی از مشاوران و وزرا به خاطر همین خرده گیری های استراتژیکی عزل و یا حتی کشته شده اند.
·        
·       مراجعه کنید به سیری در حماسه داد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4


·       برای سعدی ولی مهم حفظ ارکان سلطنت فئودالی است و پیه پیامدهای وخیم را بر تن مالیده است.
·       ظاهرا در ایران (و نه فقط در ایران) اکثریت قریب به اتفاق ایدئولوگ های فئودالی به همین سان بوده اند.

·       وقتی آنتونیو گرامشی از روشنفکر ارگانیک طبقه سخن می گوید، منظورش همین است.
·       روشنفکر ارگانیک طبقه برای دفاع از منافع استراتژیکی طبقه خویش از همه چیز مادی و معنوی خویش می گذرد.

5


·       توده های مولد و زحمتکش ایران هم اگر نان در سفره ندارند، ولی روشنفکران ارگانیک رشک انگیزی دارند که در مقیاس جهانی نمونه وار بوده اند و هستند.
·       دلاوران زحمتکشی  از جنس کیمیا!
·       مرتاضان طراز نوین بی اعتنا به جان و مال و نام و پست و مقام و خواب و راحت.
·       خردمندانی که سودائی جز رهایش خلق نداشته اند و ندارند.


·       دریغ است اگر نام شان و یادشان از لوح خاطر خلق محو شود.

نیم نانی گر خورد مرد خدای
بذل درویشان کند نیم دگر
ملک اقلیمی بگیرد پادشاه،
همچنان در بند اقلیمی دگر.

·       معنی تحت اللفظی:
·       اگر پارسائی تکه نانی بدست آورد، با مستمندان به تساوی قسمت می کند.
·       پادشاهی اما سرزمینی را تسخیر می کند و ضمنا در پی تسخیر ملک دیگر است.

6

·       سعدی در این دو بیت، دیالک تیک فراز و فرود را به شکل دیالک تیک پادشاه و پارسا بسط و تعمیم می دهد، در برابر عظمت اخلاقی و هومانیستی پارسا (مرد خدا) به احترامی عظیم، کلاه از سر برمی دارد و تف به روی پادشاه می اندازد.

7

·       فقط باید دسپوتیسم (استبداد و خودسری) فئودالی شرقی را در مد نظر داشت تا بتوان به شهامت شگفت انگیز شیخ شیراز پی برد.
·       این دو بیت سعدی نیز نه شعر بلکه شلاق است که بر پیکر هیئت حاکمه فرود می آید.
·       سعدی مربی هیئت حاکمه فئودالی است.

·       روشنفکران ارگانیک توده و طبقه در این زمینه نیز باید از سعدی بیاموزند.

·       روشنفکر نوکر صفت بله قربانگوی بی شخصیت خودخواه نه تنها به درد طبقه و توده نمی خورد، بلکه فقط و فقط اسباب شکست فاجعه بار است.

8

·       سعدی در این دو بیت، یکی از مهمترین دیالک تیک های خود را بی سر و صدا، بدون اتلاف کمترین کلامی حتی، بسط و تعمیم می دهد:
·       دیالک تیک قناعت و آز را.

·       او برای این دیالک تیک در هر دو اثر بزرگ خویش، بابی را اختصاص داده است.

·       تعالیم اخلاقی (اتیک) سعدی نیز باید همه جانبه مورد تحلیل دیالک تیکی قرار گیرند.

·       هرگز نباید به هیچ دلیلی از میراث فوق العاده ارزشمند سعدی غافل ماند.
·       سعدی در دیالک تیک قناعت و آز، بسان نیما به طرفداری از قناعت برمی خیزد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر