پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
II
فنومنولوژی بمثابه جریان فلسفی
بورژوائی واپسین آلمانی
ادامه
· فنومنولوژی ـ بمثابه یک اسلوب
و یا متد فلسفی ـ بنظر هاسرل، نه شناخت
بمعنای واقعی کلمه، بلکه اشراق روحی و الهام
است.
1
· هاسرل الهام را آگاهانه در مقابل بخش ضرور و لاینفک هر شناخت علمی، هر شناخت
مفهومی و انتزاع قرار می دهد.
·
(شناخت دیسکورسیو به گذار اسلوب مند و یا متدمند
پیشرونده از مفهومی به مفهومی اطلاق می شود.
· از این رو ما آن را شناخت
و یا تفکر مفهومی ترجمه می کنیم.
· مترجم)
2
· ارغنون (ارگانون) اسلوب و یا متد
فنومنولوژیکی عبارت است از تماشای ماهیت:
· یعنی تبیین درونی و معنوی چیزها، بدان سان که در
تماشای درونی روحی موجود اند، نه بدان سان که در خارج از شعور، یعنی بطور عینی وجود دارند.
3
· هاسرل اگرچه
اصولا توجه به مسئله واقعیت چیزها را در تماشای ماهیت
لازم می داند، اما تنها بمثابه عامترین شرط آن که در حین «تماشا» باید مورد صرفنظر
قرار گیرد.
4
· قصد هاسرل از
این درخواست، عبارت است از تبرئه خود از سوبژکتیویسم
نئوکانتیانیستی و دادن چرخش اوبژکتیف
به آموزش خود.
· مراجعه کنید به سوبژکتیویسم، نئوکانتیانیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
5
· ولی او عملا سوبژکتیویسم
را به اوج می برد و در پایان کار، از عینیت
مورد نظر او، فقط عینیت واره ای باقی می ماند.
6
· برای اینکه تماشای
ماهیت باید با تماشای موضوع شناخت، مستقل از هستی آن، مستقل از بود آن و نحوه و نوع
پیدایش آن، یعنی فقط و فقط در چه بودن آن (در آنچه که آن چیز برای خود هست) بطور
روحی صورت گیرد.
7
· برای نیل به تماشای
ماهیت باید ـ قبل از همه ـ تقلیل ایده تیکی
را به یاری گرفت.
8
· به عبارت دیگر باید تمرکز حواس را معطوف ماهیت چیز
مورد نظر و معطوف اعمال روانی دریابنده این ماهیت کرد و باید جهان خارج، شعور،
دانش موجود مربوط به چیز مورد نظر، اسالیب و یا متدهای علمی معروف و بطور کلی هر نوعی
از ارائه دلیل را مورد صرفنظر قرار داد.
·
(ایده تیک یعنی
تصور واضح و تصویرمند چیزها و اوضاع، آن سان که انگار بطور واقعی درک می شوند. مترجم)
9
· لازم به توضیح نیست که چنین اسلوبی و یا متدی
باید تز زیر را پیش شرط خود قرار دهد:
· تزی که بنا بر آن، واقعیت
عینی فاقد استقلال است و سرابی، امر معلوم و الهامیتی بیش نیست.
10
· از این رو ست که بنظر هاسرل،
مسئله واقعیت موضوع شناخت، یعنی مسئله واقعیت عینی بطورکلی، می تواند در هر روند شناخت مورد صرفنظر قرار گیرد.
11
· در بهترین پیشگفتار نوشته شده به فنومنولوژی هاسرل
چنین فرمولبندی شده است:
· «هدف، توصیف است، نه
توضیح و نه تجزیه و تحلیل!»
· مراجعه کنید به توصیف، توضیح، دیالک تیک آنالیز و
سنتز (تجزیه و تحلیل و ترکیب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر