۱۳۹۲ خرداد ۷, سه‌شنبه

سیری در جهان بینی به آذین (2)


7 سال پس از خاموشی به آذین
به قلم رضا نافعی
سرچشمه:
صفحه فیس بوک رضا نافعی
تحلیلی از شین میم شین 

 رضا نافعی
احسان طبری در بیان نظر خود محتاط  است.

·       واژه «محتاط» در رابطه با نحوه برخورد احسان طبری، واژه مناسبی نیست.

·       چرا و به چه دلیل؟

دلیل اول

·       دلیل اول این برخورد خودویژه احسان طبری و دیگر رهبران حزب توده، حزبیت (حزبی بودن) آنها ست.
1

·       اعضای هر حزب سیاسی در دیالک تیک جبر و اختیار خاصی زندگی، کار و پیکار می کنند.

·       چرا دیالک تیک جبر و اختیار خاصی؟

2

·       برای اینکه دیالک تیک جبر و اختیار به نحو خاصی در مورد اعضای حزب طبقه کارگر بسط و تعمیم می یابد:

الف

·       جبری (ضرورتی) که اعضای حزب ـ از بالا تا پایین ـ تحت سیطره بلامنازعش قرار می گیرند، جبری کلکتیف است.
·       جبری مبتنی بر خرد جمعی حزب است.
·       جبری است که در اساسنامه حزب طبقه با دقت و سنجش تجربی ـ نظری تبیین یافته است و در هر جامعه خاص بطور مشخص جامه عمل می پوشد، یعنی رعایت و اجرا می شود.

ب

·       این جبر به همین دلیل، جبری مبتنی بر آگاهی طبقاتی است.
·       جبری است که پیشاهنگ طبقه خود پدید می آورد تا به سازمانی قادر به ادامه حیات در شرایط دشوار پیکار طبقاتی بدل شود.
·       به همین دلیل است که این جبر کلکتیف خودساخته، عنوان انضباط آهنین به دوش می کشد.

·       ارتش سرخ بدون چنین انضباطی هرگز نمی توانست پوزه ارتش بی قلب، بی عاطفه، بی رحم، مکانیکی و ماشین واره ی فاشیسم را بر خاک بمالد و پرچم پیروزی بلشویسم را بر بام رایشتاگ بکارد.

ت

·       خاصیت (خاص وارگی) دیگر این جبر و یا انضباط حزبی در خصلت داوطلبانه آن است.
·       اعضای حزب، داوطلبانه به این جبر حزبی تن در می دهند.
·       در حالیکه کسی داوطلبانه تن به جبروت جبر طبیعی و اجتماعی نمی دهد.

پ

·       بنابرین در حزب طبقه، دیالک تیک جبر و اختیار فوق العاده بغرنجی بکار می افتد، دیالک تیکی با مزایا و مضرات خاص خود.
·       این دیالک تیک خاص باید مورد بررسی و احیانا تدقیق و تصحیح قرار گیرد.
·       شالوده نظری این دیالک تیک را لنین در اثر خود تحت عنوان «چه باید کرد؟» ریخته است.

3
احسان طبری در بیان نظر خود محتاط  است.

·       احسان طبری در داربست همین دیالک تیک ابراز نظر کرده است.
·       برخورد خاص او نه از سر محافظه کاری و احتیاط، بلکه بدلایل تاکتیکی و استراتژیکی متبلور در این دیالک تیک بوده است.
·       او در مناظره تلویزیونی پس از پیروزی فوندامنتالیسم گفت که نه به عنوان شخصیت، بلکه به عنوان شخصیت حقوقی، به عنوان نماینده حزب توده ابراز نظر می کند.
·       یعنی در داربست دیالک جبر و اختیار یاد شده.

4

·       این امر می تواند تحلیل طبری و امثالهم را سلب عینیت کند، مثله و مخدوش و معیوب سازد.
·       این امر می تواند خرد جمعی حزب را تضعیف و چه بسا حتی تخریب کند و گشتاور آگاهی در دیالک تیک یاد شده را تار و مار سازد.

5

·       میدان مبارزه ایدئولوژیکی، میدان دفاع بی چون و چرا از حقیقت عینی و یا تاریخی است.
·       میدان مبارزه ایدئولوژیکی را هرگز نباید با بازار خرید و فروش گاو و گوساله عوضی گرفت و چک و چانه زد.
·       در میدان مبارزه ایدئولوژیکی باید از حقیقت عینی دفاع شود.
·       حتی به بهای تنها ماندن.
·       حتی به بهای ایزوله شدن موقتی.

6

·       دفاع سرسختانه و آشتی ناپذیر از حقیقت عینی اما در درازمدت به جلب اعتماد آهنین توده ها می انجامد و به تقویت و تحکیم و توسعه کمی و کیفی حزب منجر می شود.

رضا نافعی
طبری استدلال های خود را در جامۀ  تاریخ ، شناخت فرهنگ ایرانی و پاسداری از آن بیان می دارد.

1

·       بنظر ما، طبری مثل اکثر نویسندگان وطنی، روده درازی می کند.
·       این ضعف جدی امروزه در همه دار و دسته های وطنی از مذهبی تا ملی، از چپ تا راست تشدید شده است.
·       آن سان که مطالعه هر مطلب منتشره هم به قیمت اتلاف بیهوده وقت گرانبها تمام می شود و هم خواننده خردگرا را دچار تهوع می سازد، دلزده و بیزار می کند.

2

·       دلیل روده درازی طبری و دیگر هم وطنان، بیگانگی آنها با تفکر مفهومی است.
·       کسی که مفاهیم فلسفی را در سنت شیخ شیراز هضم و جذب نکرده باشد، به همین روز می افتد.
·       به جای تبیین اندیشه ای در جمله ای، به نگارش مطلبی در صفحه ای می پردازد.
·       چنین کردوکاری عملا کونتراپرودوکتیف است، زیانبار است، «عدمش به ز وجود» است.

·       برای تمرین و آموزش تفکر مفهومی بدیلی وجود ندارد.
·       این کار مشقت فوق العاده می طلبد، ولی در نهایت فوق العاده حاصلخیز است.

3
استدلال های خود را در جامۀ تاریخ ، شناخت فرهنگ ایرانی و پاسداری از آن بیان می دارد.

·       دلیل همه این ویراژها و صغری و کبری چیدن های طبری و غیره فقر تفکر مفهومی است.
·       ماتریالیسم طبری ماتریالیسمی مرده و بی خون است.
·       اسلوب بررسی طبری نیز عمدتا متافیزیکی است و به سوبژکتیویسم غلیظی سرشته است.
·       همین کشف درست رضا نافعی عزیز به دلیل همین فقر نظری و اسلوبی طبری است و عیب بزرگی است.

رضا نافعی
و سخن را با این نکته که «در خانه اگر کس است یک حرف بس است»، به پایان می برد . 

·       اتفاقا برعکس نظر رضا نافعی عزیز.
·       طبری هگل نیست که در جمله ای کتابی را بیان کند.

·       نوشته های طبری ارزش آموزشی و تربیتی ندارند و باید مورد تحلیل دیالک تیکی قرار گیرند.

رضا نافعی
استنباط خواننده این است که نمی خواهد موضوع را بیشتر بشکافد و احیانا  موضع خود را عریان تر سازد.

·       همین استنباط رضا نافعی خود دلیلی بر صحت استنباط ما ست:
·       خواننده از آثار طبری توشه ای نمی گیرد، چیزی بدردبخور نمی آموزد.
·       چه بسا وقت عزیز خود را تلف می کند.

·       بدتر از آثار طبری، آثار نورالدین کیانوری است.
·       آثار کیانوری فاقد کمترین ارزش آموزشی و تربیتی اند.

·       آثار جوانشیر بمراتب بهتر از بقیه است.

·       البته آنها نیز باید بدقت خوانده شوند و تحلیل شوند.
·       ولی از ارزش آموزشی فوق العاده ای برخوردارند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر