۱۳۹۱ دی ۳۰, شنبه

تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (81)

دلیل
پروفسور دکتر ولفگانگ زگت
برگردان شین میم شین

·        دلیل (سبب) به عضو اول در روابط دلیل و مدلول اطلاق می شود.
·        گویش موسوم به «رابطه دلیل و مدلول» برای نشان دادن روابط مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.
·        از این رو، به سبب معانی مختلفش نمی تواند بمثابه اصطلاح دقیق علمی بکار آید.

 آرتور شوپنهاور (1788 ـ 1860)
فیلسوف، نویسنده و استاد در مدارس عالی آلمان
آموزش او شامل اتیک، متافیزیک و استه تیک بوده است.
او فلسفه کانت را مرحله تدارکی فلسفه خویش می دانست.
او جهان را مبتنی بر اصل نامعقول قلمداد می کرد
در زمینه آموزش ایده ای افلاطون و فلسفه های شرق نیز صاحب نظر بوده است.
او نماینده ایدئالیسم ذهنی و در تئوری شناخت نماینده سوبژکتیویسم بوده است.

·        شوپنهاور میان چهار دسته از دلایل تفاوت قائل می شود که در چنین رابطه ای می توانند مطرح شوند:

1
·        دلیل وجودی

2
·        دلیل شدن و یا علت

3
·        دلیل شناختن

4
·        دلیل عمل و یا انگیزه

·        مراجعه کنید به انگیزه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        رابطه دلیل و مدلول که عضو اولش دلیل وجودی است، در فلسفه مارکسیستی همانند رابطه علت و معلول که حلقه اولش علت است، قبل از همه (اگرچه نه فقط) به روابط عینی ـ واقعی تعلق دارد.
·        در حالیکه روابط (3 و 4) ـ اگرچه در تحلیل نهائی بطور مادی مشروط می شوند ـ جای شان عمدتا در عالم شعور است.

·        در فلسفه مارکسیستی تاکنون تعریف قابل استفاده ای از اصطلاح «دلیل» و یا «رابطه دلیل و مدلول» ارائه داده نشده است.
·        تردیدی نیست که رابطه علی یکی از انواع خاص رابطه دلیل و مدلول است.
·        این مسئله که روابط دلیل و مدلول در چه پیوندی با روابط شرط و مشروط قرار دارند، هنوز حل نشده است.

·        مراجعه کنید به پیش شرط ـ شرط ـ شرایط در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
   
·        هر دو دسته از روابط یاد شده می توانند هم در واقعیت عینی و هم در عالم شعور وجود داشته باشند و پیوند میان خود برقرار سازند و علاوه بر آن، هر دو عضو آنها می توانند یکی بعد از دیگری و یا همزمان وجود داشته باشند.
·        در مورد دلایل اما حالت مشابه با تمایزات موجود میان شرط ضرور، شرط کافی و همچنین شرط ضرور و کافی وجود ندارد.

·        مراجعه کنید به قانون دلیل کافی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری             
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر