۱۳۹۱ مهر ۱۸, سه‌شنبه

آشنائی با پیش شرط، شرط و شرایط (2)

شرط (قید) (1)
پروفسور دکتر  گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

1
·        شرط (قید) به واقعیت امر عینی ئی اطلاق می شود که حاوی خواص زیر باشد:

الف
·        وجود واقعیت امر دیگری وابسته به وجود آن باشد.

·        مراجعه کنید به واقعیت امر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        و یا وجود آن وجود واقعیت امر دیگری را بدنبال آورد.

2
·        شرط به انعکاس فکری واقعیت امری در فرم حکمی اطلاق می شود که حاوی خواص زیر باشد:

الف
·        اعتبار حکم دیگری وابسته به اعتبار آن باشد.

·        مراجعه کنید به حکم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


ب
·        و یا اعتبار آن اعتبار حکم دیگری را بدنبال آورد.

3

·        آنچه وابسته به قید و شرط است و یا بوسیله قید و شرط تعیین می شود، مقید و یا مشروط نامیده می شود.

4
·        در واقعیت عینی هیچ پدیده ای وجود ندارد که بواسطه پدیده دیگری مشروط نشود و خود قید و شرط پدیده دیگری نباشد.

5
·        اشتراط (مشروطیت) عام پدیده ها ناشی از عوامل زیر است:

الف
·        ناشی از پیوند یونیورسال (فراگیر، عام)  جهان مادی  است.

ب
·        ناشی از حرکت بمثابه فرم وجودی ماده است.

6
·        مفهوم شرط با مفهوم علت یکی نیست.

7
·        در تاریخ فلسفه دو نظر ماهیتا متضاد در زمینه رابطه علت و شرط وجود دارد:

الف
شرط در فلسفه افلاطون

 افلاطون (447 ـ 347 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان و از شاگردان سقراط

·        نظر اول شرط وعلت را بطور مطلق از هم جدا می کند:
·        شرط نمی تواند علت باشد، علت هم نمی تواند شرط باشد.
·        یک همچو مرزبندی مطلق میان شرط وعلت را در فلسفه افلاطون می یابیم:

1
·        بنظر افلاطون، تنها ایده ها، روح وعقل می توانند علت باشند.

2
·        شرط همواره از چیزهای مادی تشکیل می یابد.

ب
شرط در ماتریالیسم مکانیکی و شرط گرائی

·        نظردوم که شرط و علت را یکی محسوب می دارد، بصورت دو گرایش متفاوت خودنمائی می کند:

1
ماتریالیسم مکانیکی

·        گرایش اول را ماتریالیسم مکانیکی در قرن هفدهم و هجدهم نمایندگی می کند:
·        ماتریالیسم مکانیکی شرط را تا درجه علت تقلیل می دهد و در طبیعت «جز زنجیر بی پایان علی» چیزی نمی بیند.

·        مراجعه کنید به دترمینیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2
کندیسیونالیسم (شرطگرائی)

·        گرایش دوم را شرطگرائی نمایندگی می کند:
·        شرط گرائی ـ درست برعکس ماتریالیسم مکانیکی ـ علت را تا درجه شرط تقلیل می دهد:
·        شرطگرائی به انکار وجود عینی علت می پردازد و تنها وجود مجموعه ای از شروط را برسمیت می شناسد که دارای ارزش یکسانی اند و تفاوتی با هم ندارند.

8
شرط و علت در ماتریالیسم دیالک تیکی 

طرح از مجله ارجمند هفته
کارل مارکس (1818 ـ 1883)
فریدریش انگلس (1820 ـ 1894)

·        ماتریالیسم دیالک تیکی علیت را بمثابه یک گشتاور تأثیر متقابل یونیورسال (عام، فراگیر) تلقی می کند و بدین طریق هر دو نظر افراطی فوق الذکر در زمینه رابطه شرط و علت را نفی می کند:

الف
·        ماتریالیسم دیالک تیکی هم جدا کردن مطلق شرط و علت از یکدیگر را باطل می داند.

ب
·        هم یکی انگاشتن آن شرط و علت را.  

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر