شرط (قید) (1)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
1
·
شرط (قید) به واقعیت امر عینی ئی
اطلاق می شود که حاوی خواص زیر باشد:
الف
·
وجود واقعیت امر دیگری وابسته به وجود آن باشد.
·
مراجعه کنید به واقعیت امر در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
ب
·
و یا وجود آن وجود واقعیت امر دیگری را بدنبال آورد.
2
·
شرط به انعکاس فکری واقعیت امری در فرم حکمی اطلاق می شود که حاوی خواص زیر باشد:
الف
·
اعتبار حکم دیگری وابسته به اعتبار آن باشد.
·
مراجعه کنید به حکم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
و یا اعتبار آن اعتبار حکم دیگری را بدنبال آورد.
3
·
آنچه وابسته به قید و شرط است و یا بوسیله قید و شرط
تعیین می شود، مقید و یا مشروط نامیده می شود.
4
·
در واقعیت عینی هیچ پدیده ای وجود ندارد که بواسطه پدیده
دیگری مشروط نشود و خود قید و شرط پدیده دیگری نباشد.
5
·
اشتراط (مشروطیت) عام پدیده ها ناشی از عوامل زیر است:
الف
·
ناشی از پیوند یونیورسال (فراگیر، عام) جهان مادی است.
ب
·
ناشی از حرکت بمثابه فرم وجودی ماده است.
6
·
مفهوم شرط با مفهوم علت
یکی نیست.
7
·
در تاریخ فلسفه دو نظر ماهیتا متضاد در زمینه رابطه علت و
شرط وجود دارد:
الف
شرط در فلسفه افلاطون
افلاطون (447 ـ
347 ق. م.)
فیلسوف یونان
باستان و از شاگردان سقراط
·
نظر اول
شرط وعلت را بطور مطلق از هم جدا می کند:
·
شرط نمی
تواند علت باشد، علت هم نمی تواند شرط باشد.
·
یک همچو
مرزبندی مطلق میان شرط وعلت را در فلسفه افلاطون
می یابیم:
1
·
بنظر افلاطون، تنها ایده ها، روح
وعقل می توانند علت باشند.
2
·
شرط همواره از چیزهای مادی تشکیل می یابد.
ب
شرط در ماتریالیسم مکانیکی
و شرط گرائی
·
نظردوم که شرط و علت
را یکی محسوب می دارد، بصورت دو گرایش متفاوت خودنمائی می کند:
1
ماتریالیسم مکانیکی
·
گرایش اول را ماتریالیسم
مکانیکی در قرن هفدهم و هجدهم نمایندگی می کند:
·
ماتریالیسم مکانیکی شرط را تا
درجه علت تقلیل می دهد و در طبیعت «جز زنجیر بی پایان علی» چیزی نمی بیند.
·
مراجعه
کنید به دترمینیسم در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
2
کندیسیونالیسم (شرطگرائی)
·
گرایش دوم را شرطگرائی نمایندگی می کند:
·
شرط گرائی ـ درست
برعکس ماتریالیسم مکانیکی ـ علت را تا درجه شرط تقلیل می دهد:
·
شرطگرائی
به انکار وجود عینی علت می پردازد و تنها وجود مجموعه ای از شروط را برسمیت می
شناسد که دارای ارزش یکسانی اند و تفاوتی با هم ندارند.
8
شرط و علت در ماتریالیسم دیالک تیکی
طرح از مجله ارجمند هفته
کارل مارکس
(1818 ـ 1883)
فریدریش انگلس
(1820 ـ 1894)
·
ماتریالیسم دیالک تیکی علیت
را بمثابه یک گشتاور تأثیر متقابل یونیورسال (عام، فراگیر) تلقی می کند و بدین
طریق هر دو نظر افراطی فوق الذکر در زمینه رابطه شرط و علت
را نفی می کند:
الف
·
ماتریالیسم دیالک تیکی هم جدا کردن مطلق شرط و علت از یکدیگر را باطل می داند.
ب
·
هم یکی انگاشتن آن شرط و علت را.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر