۱۳۹۰ اسفند ۱۸, پنجشنبه

چاله ها و چالش ها (137)

کمونیسم در تئوری و پراتیک
(راه و روش – تسویه حساب با سرمایه و سرمایه سالاری) (1)
رضا خسروی
سرچشمه:
مجله هفته
http://www.hafteh.de/?p=26596

مجید

1

• حد اقل نیمی از «مانیفست حزب کمونیست» مارکس و انگلس ، کپی برداری از مانیفست های سوسیالیستی فرانسوی معاصرشان می باشد
• (رجوع شود به «ویرایش نورتون» (Edition Norton) به زبان انگلیسی)

2

• از ۱۶۴ سال پیش تا کنون، علاوه بر مسئله و تضادهای طبقاتی، تضاد و تفاوت های جنسیتی (بین زنان و مردان) و نژادی نیز بر صورت مساله پروژه سوسیالیستی افزوده شده است.

حسن

• شیوه استدلال حضرت مجید به شیوه استدلال پدر مرحوم من شبیه است که آخوند پارسائی بود:
• او هم همیشه برای اثبات یاوه خود آیه ای، حدیثی و یا روایتی از این و آن نازل می کرد و بر خلاف حضرت مجید می گفت که در کدام سوره و غیره بوده است.

1

• حضرت مجید با ضربتی جانانه اولین سند کمونیست ها را نخست دو شقه می کنند، قسمتی را به مانیفست های کذائی اوتوپیست های فرانسوی منسوب می دانند و به ویرایش نورتونی رجوع می دهند و فاتحه ای بلند بالا بر مانیفست می خوانند.

• حالا نورتون به کنار، می شود لطف کنید و بفرمایید که کدام سوسیالیست های اوتوپیکی کدام مانیفست ها را نوشته اند تا مارکس و انگلس به سبب خالی بودن چنته خویش از تئوری رونویسی شان کنند؟

2

تاریخ سوسیالیسم اوتوپیکی هم در مجله هفته و هم بویژه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری از سیر تا پیاز تشریح شده و چند و چون آثار سوسیالیست های اوتوپیکی توضیح داده شده است، ولی از مانیفست های کذائی آنها خبری در دست نیست.

• آن بیچاره ها عمدتا سفرنامه نوشته اند، سفرنامه های تخیلی و نه مانیفست.
• به هیمن دلیل هم اوتوپیست نام گرفته اند.
• البته در اینکه مترقی تر از پدر من و حضرت مجید بوده اند، تردیدی نیست.

3

• جالب تر از این نکته، اما اعلام این کشف داهیانه از سوی حضرت مجید است که «از ۱۶۴ سال پیش تا کنون ، علاوه بر مسئله و تضادهای طبقاتی، تضاد و تفاوت های جنسیتی (بین زنان و مردان) و نژادی نیز بر صورت مسئله پروژه سوسیالیستی افزوده شده است.»

• ضمن اینکه فرمولبندی «مسئله پروژه سوسیالیستی» بی سر و ته، آدمی را به یاد حزب چپ آلمان و اکثریتیست ها و وبیست های وطنی می اندازد، این سؤال پیش می آید که واقعا آیا تضاد و یا تفاوت زن و مرد و نژادها عمر 164 ساله دارد؟

• آیا واقعا سر و کله تضاد جنسیتی و نژادی کذائی پس از توسعه هومانیسم، فلسفه روشنگری، فلسفه کلاسیک آلمان، همزمان با انتشار مانیفست حزب کمونیستی پیدا شده است؟


4

• آیا در آثار مارکس و انگلس و لنین و دیگران مسئله زنان بطرز رادیکالی تحلیل نشده و آلترناتیوهای سوسیالیستی حتی در عمل پیاده نشده است؟
• دهها مقاله در این زمینه هم در مجله هفته و هم بویژه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری ترجمه و منتشر شده است.

• حضرت مجید ظاهرا کسر شأن شان می شود که غیر از ویرایشات نورتون کذائی آنهم به زبان انگلیسی، چیز دیگری مطالعه بفرمایند.

5

• علاوه بر این، از کی تا حالا مسئله نژادی جزو مسائل «مسئله پروژه سوسیالیستی» شده و ما بی خبر بوده ایم.
• اصلا کسی می تواند کمونیست باشد و بشریت را به زن و مرد و سفید و سرخ و سیاه طبقه بندی کند و ضمنا از آن تضادی در کنار تضادهای طبقاتی سرهم بندی کند؟

حالا شوخی های نورتون و حضرت مجید به کنار
، اوباما به مثابه سیاه چه تضادی با کلینتون به مثابه سفید دارد و چه وجوه اشتراکی با ساکنان سیاه پوست حواشی متروپول ها؟

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر