شین میم شین
بوستان
باب سوم
در عشق و مستی و شور
حکایت پانزدهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۹۲ ـ ۹۳ )
ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم
نگویم سماع ای برادر، که چیست
مگر مستمع را بدانم که کیست
معنی تحت اللفظی:
چبستایی سماع بسته به کیستایی مستمع است.
سعدی
سماع
(اوبژکت شناخت، موضوع شناخت)
را
تنها و تنها پس از شناخت مستمع (سوبژکت شناخت)
می تواند تعریف کند.
عرعر خر
به خودی خود
برای سعدی قابل تعریف نیست.
اگر مستمع عرعر
عاشقی شوریده باشد،
سعدی آن را به عنوان سمفونی، شماره گذاری خواهد کرد و در اداره پاتنت به ثبت خواهد رساند.
اگر مستمع عرعر،
خردمندی هوشمند باشد،
عرعر خر به عنوان عرعر تعریف خواهد شد.
در تئوری شناخت سعدی،
هرچیز آن نیست که واقعا هست، بلکه آن می تواند باشد، که حال و هوای روحی و روانی سوبژکت شناسنده ایجاب می کند.
به نظر سعدی
در دیالک تیک اوبژکت شناخت ـ سوبژکت شناخت، نقش تعیین کننده را سوبژکت شناخت به عهده می گیرد.
این به معنی وارونه سازی نقش ها ست.
این به معنی سوبژکتیویسم معرفتی ـ نظری است.
سوبژکتیویسم معرفتی ـ نظری
یکی از شایع ترین معایب معرفتی حاکم بر تفکر بشری است.
به دلیل سلطه سوبژکتیویسم معرفتی ـ نظری است
که
هر خری خرافات خود را با «به نظر من» آغاز می کند و با «نظر شما چیست؟»، خاتمه می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر