۱۴۰۴ تیر ۲۰, جمعه

گشتی در گلشن راز (اثری از شیخ محمود شبستری) (۸)

عکس جلد کتاب گلشن راز   

شیخ محمود شبستری

( ۶۸۷ ق ـ )

گلشن راز 

گشتی

از

شین میم شین

 
۱

چه شک داری در آن، کاین چون خیال است

که با وحدت دویی عین محال است.

معنی تحت اللفظی:

اگر شک داشته باشی در اینکه دوئالیسم در مونیسم خیالی بیش نیست و محال است،

(یعنی دوئآلیسم با مونیسم ناسازگار است)

باید بگویم:

عدم مانند هستی بود یکتا

همه کثرت ز نسبت گشت پیدا

معنی تحت اللفظی:

نیستی هم بسان هستی واحد بود.

کثرت از نسبت پدید آمده است.

 

شیخ 
در این دو بیت مفاهیم مونیسم (وحدت) و دوئالیسم (ثنویت، دوئی)
 را 
مطرح می کند و به بحث می کشد.
 
دوئالیسم
 (ثنویت، دوئی)
 

۱

  • دوئالیسم به آموزه ثنویت اطلاق می شود.

۲

  • دوئالیسم عنوانی است برای طبقه ای از جهان بینی های ایدئالیستی که منکر وحدت جهان اند و به جای آن ثنویتی را برای تعیین بنیادی واقعیت عینی به کار می برند.

۳

  • این ثنویت به نظر دوئالیسم از اصول و عرصه های وجودی متضاد و یا همسان تشکیل می یابد.

۴

  • به عنوان مثال:

الف

  • دوئالیسم ماده و روح (شعور)

ب

  • دوئالیسم ماده و فرم

پ

  • دوئالیسم جسم و جان (روح)

ت

  • دوئالیسم اوبژکت و سوبژکت (عین و ذهن)

ث

  • دوئالیسم پدیده و چیز در خود

ج

  • دوئالیسم ضرورت و آزادی (جبر و اختیار)

ح

  • دوئالیسم خیر و شر (هابیل و قابیل)

۵

  • عنوان «دوئالیسم» را برای اولین بار کریستیان ولف به کار برده است.

۶

  • او فلسفه هائی را که برای توضیح جهان، وجود چیزهای روحی و مادی را می پذیرند، دوگرا (دوئالیستی) نامیده است.

۷

  • دوئالیسم فلسفی ماهیتا فرم لائیک شده دوئالیسم مذهبی، به ویژه تقسیم جهان به دنیا و آخرت از سوی مسیحیت بوده است.
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر