ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن
فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا
وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ
لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ﴾
[ الأنعام: ۶۵]
بگو:
او قادر بر آن هست كه از فراز سرتان يا از زير پاهايتان عذابى بر شما بفرستد،
يا شما را گروه گروه درهم افكند
و
خشم و كين گروهى را به گروه ديگر بچشاند.
بنگر كه آيات را چگونه گوناگون بيان مىكنيم.
باشد كه به فهم دريابند.
کریم
در این آیه،
برای اثبات قدرت الهی و هراس افکنی بر دل مسلمین
حوادث طبیعی آسمانی و زمینی
(رعد و برق و طوفان و برف و باران و تگرگ و زلزله و آتشفشان و سیل و غیره)
را
و
اختلافات و منازعات طبقاتی
را
به عنوان عذاب الهی جا می زند.
یعنی
کریم حوداث طبیعی و جامعتی را به عنوان حوادث ماورای طبیعی و ماورای جامعتی (الهی) جا می زند.
کریم
ضمنا
برای اثبات قدرت و عظمت الهی،
بی رحمی و بشرستیزی او را برجسته می کند.
از همین هراس افکنی و قدرت نمایی
ماهیت طبقاتی برده داری الله آشکار می شود.
الله
در قرآن کریم
شبیه اربابان بی رحم برده دار
و
بشریت
شبیه توده های برده
است.
بنگر كه آيات را چگونه گوناگون بيان مىكنيم.
باشد كه به فهم دريابند.
کریم
در این بخش این آیه،
متد و روش تبیین خود را و دلیل آن را توضیح می دهد:
دلیل نحوه توضیح متنوع و متلون مسائل، تفهیم بهتر آنها قلمداد می شود.
می توان گفت که کریم از سویی دیالک تیک متد و آماج و از سوی دیگر دیالک تیک توضیح و تفهیم را توسعه و تعلیم می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر