۱۴۰۳ آبان ۱۱, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره النساء ویا زنان) (۳۲۰)

     

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 


﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا﴾
[ النساء: ۱۳۶]

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به خدا و پيامبرش و اين كتاب كه بر پيامبرش نازل كرده و آن كتاب كه پيش از آن نازل كرده، به حقيقت ايمان بياوريد. 

و هر كه به خدا و فرشتگانش و كتابهايش و پيامبرانش و به روز قيامت كافر شود سخت در گمراهى افتاده است.

کریم

در این آیه، خلایق را به ایمان به انبیاء، کتب مقدس و ماوراء الطبیعه (خدا و ملائکه) فرا می خواند، بدون اینکه دلیل قانع کننده ای برای دعاوی خود اقامه کند.

ضمنا هر خوداندیش سرکشی را به گمراهی متهم می کند.

﴿إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا﴾
[ النساء: ۱۳۷]

هر آينه خداوند آنان را كه ايمان آوردند سپس كافر شدند و باز ايمان آوردند، سپس كافر شدند و به كفر خويش افزودند نخواهد آمرزيد و به راه راست هدايت نخواهد كرد.

بنا بر محتوای این آیه، خلایق  در دیالک تیک کفر و ایمان در نوسان بوده اند.
کریم آنها را هم مورد تهدید قرار می دهد.

﴿بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا﴾
[ النساء: ۱۳۸]

منافقان را بشارت ده كه عذابى دردآور بر ايشان آماده شده است.

منظور کریم از منافقان، ریاکاران اند که در حرف ایمان می آورند و در عمل کفر می ورزند.

کریم آنها را هم تهدید به عذاب الهی می کند.

﴿الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا﴾
[ النساء: ۱۳۹

كسانى كه به جاى مؤمنان كافران را به دوستى برمى‌گزينند، آيا عزت و توانايى را نزد آنان مى‌جويند، 

در حالى كه عزت به تمامى از آن خداست؟

کریم

در این آیه، مؤمنان را به قطع رابطه دوستی با کفار فرا می خواند

 و 

کسب عزب اجتماعی از طریق برقراری دوستی با کفار را مورد انتقاد قرار می دهد.

دلیل کریم این است که عزت فقط در انحصار خدا ست و لاغیر. 

این دلایل الکی کریم فاقد کمترین اعتبار علمی و عقلی اند.

﴿وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا﴾
[ النساء: ۱۴۰]

و از اين پيش، در اين كتاب بر شما نازل كرده‌ايم كه چون شنيديد كسانى آيات خدا را انكار مى‌كنند و آن را به ريشخند مى‌گيرند با آنان منشينيد تا آنگاه كه به سخنى ديگر پردازند. 

وگرنه شما نيز همانند آنها خواهيد بود. و خدا همه منافقان و كافران را در جهنم گرد مى‌آورد.

در این آیه، معلوم می شود که خیلی ها دعاوی رسول اکرم را مورد تمسخر قرار می دهند.

کریم به عوض اثبات صحت و حقیقت دعاوی خود، دست به تهدید می زند.

از تار و پود کلام کریم، زورگویی می تراود. 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر