سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
فصل دوم
کردوکار روانی و واقعیت عینی
۳
۳۴
· تأملات فوق الذکر مبتنی بر جزمی (دگمی) پوزیتیویستی اند که بنا بر آن، آنچه که به طور بیواسطه وجود دارد، اوبژکتیو (عینی) است (و نه سوبژکتیو.)
· مراجعه کنید به پوزیتیویسم
پوزیتیویسم و نئوپوزیتیویسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11693
(خود این ادعای پوزیتیویستی تحریفی از مفهوم اوبژکتیو (عینی) است.
مترجم)
۳۵
· الترناتیو و بدیل باطل و گمراه کننده و عوامفریبانه ای است، وقتی گفته می شود:
· هر چیز یا اوبژکتیو (عینی) است و در آن صورت، به طور بیواسطه وجود دارد، یعنی بی نیاز از هر کردوکار سوبژکت وجود دارد و یا فراورده و محصول و نتیجه کردوکار معرفتی سوبژکت، مثلا بشر است و در آن صورت نه اوبژکتیو، بلکه سوبژکتیو است.
۳۶
· در واقع، نه فقط تزهای فیزیک، بلکه تزهای هر علم به طور کلی، نتیجه کردوکار عملی بشری است.
· کردکار عملی ئی که با کردوکار معرفتی در پیوند است.
۳۷
· این به هیچوجه من الوجوه، اوبژکتیویته (عینیت) آن را مستثنی نمی دارد.
· (با عینیت آن منافات ندارد.)
۳۸
· این ادعا اما که در فیزیک جدید، نتایج بررسی های آزمایشی وابسته به اعمال آزمایشگرند، در حالیکه در فیزیک کلاسیک بیانگر خواص سیستم فیزیکی تحت بررسی بوده اند، (پولت فوریه، «دترمینیسم و ایندترمینیسم»، ۱۹۵۵، ص ۲۲۴)، فقط دال بر این است که فیزیک قدیم با درک مکانیسیستی از دترمینیسم با در مقابل هم قرار دادن خارجی سوبژکتیو و اوبژکتیو منافات نداشت، ولی در مرحله کنونی توسعه علمی، هم گذار به درک دیالک تیکی از دترمینیسم اجتناب ناپذیر است و هم مناسبت سوبژکتیو و اوبژکتیو.
۳۹
· آنچه که خیلی از فیزیسین های (علمای فیزیک) مدرن به مثابه فروپاشی دترمینیسم و به مثابه پیروزی ایندترمینسم بر دترمینیسم تلقی می کنند، در واقع فروپاشی دترمینیسم مکانیسیستی است که نه به معنی صحت اینترمینیسم، بلکه به معنی ضرورت گذار به دترمینیسم دیالک تیکی است.
· مراجعه کنید به دترمینیسم و ایندترمینیسم
تعین گرایی
(دترمینیسم)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13041
تعین ستیزی
(ایندترمینیسم)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13036
پایان
۴۰
· سوبژکتیویته، فقط در صورتی «ظاهرا» توهم آمیز، غیر حقیقی (باطل) می گردد که تصویر شیئ مربوطه مستقل از شرایطی مورد بررسی قرار گیرد.
· شرایطی که آن را به طور اوبژکتیو تعیین می کنند (شرایطی که تعیین کننده اوبژکتیو شیئ مورد بررسی اند) و به طور بیواسطه به خود چیز مربوطه نسبت داده شود.
۴۱
· یعنی در صورتی که تفاوت میان شرایط ادراک و شرایط وجودی شیئ (موضوع) تحت بررسی، نادیده گرفته شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر