۱۴۰۳ مرداد ۹, سه‌شنبه

وجود و شعور (۶۴)

  

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین


فصل دوم

کردوکار روانی و واقعیت عینی

 ۳

روانی به مثابه سوبژکتیو
ادامه

 

 

۴۲

·    تضاد سوبژکتیو با اوبژکتیو برای شناخت، حاوی معنا و اهمیت حیاتی و بنیادی مهمی است:

 

۴۳

·    شناخت به معنی معینی، روند مرزبندی لاینقطعی بین سوبژکتیو و اوبژکتیو، غلبه بر سوبژکتیو و تشکیل اوبژکتیو،  گذار از سوبژکتیو به اوبژکتیو است.

 

۴۴

·    به همین دلیل درست دیدن مناسبت (رابطه) سوبژکتیو با اوبژکتیو از اهمیت وافری برخوردار است.

 

۴۵

·    قبل از همه، باید دانست که سوبژکتیو، همواره «شکست» اوبژکتیو است و از اوبژکتیو نمی تواند منفصل و جدا شود.

 

۴۶

·    انفصال روانی به مثابه سوبژکتیو از واقعیت اوبژکتیو (عینی) مستقیما به سوبژکتیویسم منجر می شود.

·    به درک سوبژکتیویستی باطل از سوبژکتیو منجر می شود.

 

۴۷

·    نه در مناسبت (رابطه) میان کردوکار روانی و مغز جایی برای دوئالیسمی وجود دارد و نه در مناسبت (رابطه) معرفتی ـ نظری میان سوبژکتیو و اوبژکتیو.

 

۴۸

·    مونیسم ماتریالیستی در درگاه تئوری معرفتی ـ نظری توقف نمی کند.

 

·    مراجعه کنید به مونیسم، پلورالیسم

 

 

مونیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3284

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3271

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3277

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3283

 

پایان

 

پلورالیسم

(کثرت گرایی، ضد مونیسم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11614

 

پایان

 

۴۹

·    این در باره مناسبت معرفتی ـ نظری میان سوبژکت و جهان اوبژکتیو (عینی) هم صادق است و تعیین کننده درک درست از سوبژکتیویته است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر