تحلیلی
از
شین میم شین
معنای زندگی
از بَهرِ جَمعِ خواسته و ساز و بَرگ نیست
از بَهرِ مَرگ و هَستیِ آن سویِ مَرگ نیست
طبری در این بند از شعر،
انباشت کالا و ثروت و سرمایه و وسایل زندگی و نعمات مادی و تجملی و غیره
را
به طور کلی و بدون کوچکترین تمایز و تفاوت
بیگانه با معنای زندگی از نظر خود تلقی می کند
و
خواه و ناخواه
وارد سنگر ریاضت می شود.
طبری
در برخی از داستان های کوتاهش نیز به تبلیغ ریاضت کوشیده است
که باید مورد تجزیه و تحلیل مارکسیستی قرار گیرند.
«جَمعِ خواسته و ساز و بَرگ»
فقط معنای بورژوایی زندگی نیست.
«جَمعِ خواسته و ساز و بَرگ»
معنای زندگی پرولتری و توده ای نیز است.
مارکسیسم (سوسیالیسم علمی)
جریانی ریاضت گرا نیست.
یکی از مهم ترین آماج های مارکسیسم، رهایش بشریت از ذلت مادی و فکری و فرهنگی است.
تجلیل از ریاضت و تحقیر «جَمعِ خواسته و ساز و بَرگ»
مبتنی بر سوسیالیسم های اوتوپیکی و خرده بورژوایی است
و
با سوسیالیسم علمی در تضاد آشکار قرار دارد.
احتمالا
یکی از دلایل شکست سوسیالیسم همین گرایش مبتنی بر ریاضت بوده است
که
توسط حزب کمونیست چین و ویتنام و غیره تصحیح شده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر