سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
(۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)
برگردان
شین میم شین
وجود و شعور
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
منتشره توسط آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی در مسکو، سال ۱۹۵۷
مقدمه ناشر به زبان آلمانی
پروفسور دکتر هانس هیبیش
انستیتوی روانشناسی دانشگاه فریدریش شیللر شهر ینا آلمان
لایپزیگ
۱۹۶۱
۱
· سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین چند هفته پس از نگارش این مقدمه بر انتشار اثرش تحت عنوان «وجود و شعور»، به زبان آلمانی در ۱۱ ماه ژانویه سال ۱۹۶۰ در اثر بیماری دشواری در ۷۱ سالگی درگذشت.
۲
· دریغ و درد از اینکه جای او در عالم علم خالی خواهد ماند.
۳
· ما ترجمه این اثر او را در اختیار فلاسفه و روان شناسان جوان قرار می دهیم، به امید اینکه سهمی در توسعه فراتر روان شناسی به علم ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اصیل ادا کرده باشیم.
۴
· «وجود و شعور»، یکی از آخرین آثار روبین شتاین است که در سال ۱۹۵۷ در اتحاد شوروی انتشار یافت و توسط اهل علم به مثابه اثر فلسفی ـ پسیکولوژیکی گرانقدری سنگپایه ای در هموار سازی راه به روان شناسی علمی محسوب شد.
۳
· هدف این اثر روبین اشتاین حل مسئله بغرنج و بحث انگیز مربوط یه طبیعت موضوع روان شناسی است.
۴
· روبین اشتاین برای حل این مسئله راه خاصی در پیش می گیرد که با همه راه های سابق تفاوت دارد.
۵
· او بی اعتنا به گمان ورزی در این زمینه که پدیده ها و روندهای روانی «فی نفسه» چیستند، به بررسی جایگاه آنها در پیوند عام پدیده های جهان مادی می پردازد.
۶
· پیوندهای ماهوی ئی که در آنها پدیده های روانی در جهان در هم تنیده شده اند و با اینها رابطه دارند، برای روبی انشتاین به مثابه آغازگاهی برای تعریف دقیق فراگیر پدیده ها و روندهای روانی، یعنی شعور محسوب می شوند که عاری از هر نوعی از یکسونگری اند.
۷
· تعاریفی که بدین طریق تشکیل می یابند و اصولا محتوای این اثر او را تشکیل می دهند، تک به تک مورد بررسی قرار می گیرند و در روندهای روانی شخصیت انسانی پیاده می شوند (به کار بسته می شوند.)
۸
· این اثر روبین اشتاین خدمت خلاقی به فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی و روان شناسی ماتریالیستی – دیالک تیکی است.
۹
· این اثر او، عملا «بار دهاتیگری» را از دوش روان شناسی بر می دارد.
۱۰
· دهاتیگری صفتی است که روبین اشتاین به اوضاع و احوال و روان شناسی کنونی نسبت می دهد.
۱۱
· این اثر او ضمنا مانعی در راه شقه شقه شدن روان شناسی و در آمدن آن به صورت گروه ها و مکاتب ضد و نقیض نافی یکدیگر است.
۱۲
· این اثر او، امکان آن را برای علوم ما فراهم می آورد که بر مبنای فلسفی ـ جهان بینانه محکمی چنان توسعه یابند که درخور مطالبات زمان کنونی باشند.
پایان مقدمه
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر