ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ﴾
[ آل عمران: ۱۶]
كسانى كه مىگويند: اى پروردگار ما، ايمان آورديم. گناهان ما را بيامرز و ما را از عذاب آتش حفظ كن،
﴿الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ﴾
[ آل عمران: ۱۷]
شكيبايان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاقكنندگان و آنان كه در سحرگاهان آمرزش مىطلبند.
کریم
در این دو آیه،
به طور غیر مستقیم
فوت و فن بندگی را به توده بنده تعلیم می دهد.
کریم
در این دو آیه،
دیالک تیک ارباب برده دار و بردگان
را
به شکل دیالک تیک پروردگار و بندگان بسط و تعمیم می دهد.
می توان گفت که الله انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اربابان بنده دار و روحانی است.
الله
عکس آسمانی ـ انتزاعی اشرافیت بنده دار و روحانی است.
الله
مفهومی است.
الله
چیزی مجرد و انتزاعی است.
اصل الله
اشراف بنده دار و روحانی اند.
این حقیقت امر
در صفات الله که در آخر هر آیه ذکر می شود، نمودار می گردد.
كسانى كه مىگويند:
اى پروردگار
ما ايمان آورديم.
گناهان ما را بيامرز و ما را از عذاب آتش حفظ كن،
شكيبايان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاقكنندگان و آنان كه در سحرگاهان آمرزش مىطلبند.
در این دو آیه،
مشخصات و کردوکار بندگان (اکثریت بی همه چیز جامعه برده داری) و اشراف بنده دار و روحانی
تبیین می یابد:
ایمان اوردن بندگان به سیستم برده داری و طبقه حاکمه برده دار و عکس انتزاعی آنان (الله)
طلب عفو و بخشش خطاهای خود توسط بندگان هم از اربابان و هم از عکس انتزاعی اربابان (الله)
اربابان به عنوان دیالک تیکی از عذاب دهندگان و آمرزندگان
مشخصات دیگر بندگان:
شکیبایی
راستگویی
فرمانبری
انفاق
عفو و بخشش طلب کنندگان سحرگاهی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر