پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
شین میم شین
۴
دیونی سیوس آرئو پاگیتا
(حدود ۵۰۰ میلادی)
نام مستعار نویسنده ناشناس کتب بیشماری
در حوالی سال های ۵۰۰ میلادی
که
نام تئولوگی از یونان را برای خود برگزیده است.
مؤسس مفهوم «تئولوژی منفی»
· مفهوم تئولوژی منفی، را دیونی سیوس آرئوپاگیتا رواج داده است.
۵
پروکلوس
(۴۱۲ ـ ۴۸۵)
فیلسوف انتیک واپسین (یونان کلاسیک واپسین)
از نمایندگان مهم نئو افلاطونیسم
آموزه (تعلیمات) ایماناسیون او
با ساختار تثلیثس (تریاد) «ماندن در علت ـ خروج از علت ـ تبدیل دوباره به علت»
برای هگل در تفسیر تاریخ نقش رهنما داشته است.
· او در اواخر قرن پنجم میلادی، به پیروی از نئوافلاطونیستی به نام پروکلوس تئولوژی را به سه دسته تقسیم بندی کرد:
الف
· تئولوژی مثبت (فقه تأییدی، آری گو)
ب
· تئولوژی سمبولیک
پ
· تئولوژی منفی
۶
· در تئولوژی مثبت (تأییدی) و سمبولیک می توان تعاریف و مفاهیم مکسوبه از جهان تجربی را به طور مستقیم و یا در فرم های دیگر، در مورد خدا به کار برد.
۷
· اما انواع تئولوژی از این دست، از اعتبار ناچیزی برخوردارند، زیرا این تعارف و مفاهیم نامناسب از کار در آمده اند.
۸
· تنها تئولوژی منفی است که برای گذار از جهان مخلوق به خالق (خدا)، به کمک روش خویش، یعنی از طریق نفی کلیه تعاریف محدود، از اعتبار بزرگتری برخوردار است.
خدا از دید دیونی سیوس
۱
· خدا نه موجودی، نه جسمی، نه عقلی و نه روحی است.
۲
· خدا نه چیزی از چیزی دیگر است و نه چیزی از هیچ، نه ظلمت است و نه نور، نه خطا ست و نه حقیقت.
۳
· زیرا ادعائی عامتر از خدا وجود ندارد.
· (دیونی زیوس اره پاگیتا، «عرفان تئولوژیکی»، فصل اول، ص ۴ ـ ۵)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر