تئوری شناخت (معرفت)
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۱۹
دیوید هیوم
(۱۷۱۱ ـ ۱۷۷۶)
فیلسوف
اقتصاددان
تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلیس
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت
از دوستان و همفکران آدام اسمیث
۱
· دیوید هیوم هم از همان موضع ایدئالیسم ذهنی آغاز به کار می کند.
۲
· به نظر هیوم نیز کلیه محتواهای ذهن و ضمیر بشری از تجربه حسی ناشی می شوند.
۳
· هیوم اما بر خلاف برکلی (که به نظرش همه چیز ایده اند و بس) میان افکار و یا تصورات و استنباطات (ادراکات) تفاوت قایل می شود.
۴
· به نظر هیوم، استنباطات (ادراکات) عبارتند از عوامل بی واسطه و لذا نیرومند و پرنفوذ.
۵
· افکار و تصورات اما فقط تصاویر استنباطات هستند و لذا ضعیف و کم نفوذند.
۶
· کلیه افکار بر ادراکات بی واسطه مبتنی اند.
۷
· اگر قرار بر این باشد که مفاهیم ما حاوی معنی باشند، پس باید برای ادراکات ما شالوده ای نشان داده شود.
۸
· اگر انطباق مفهومی با ادراکی را نتوان نشان داد، این بدان معنی خواهد بود که مفهوم مورد نظر بی معنی و بیهوده است و واژه ی حاوی مفهوم، ترکیبی از اصوات توخالی است.
· (هیوم، «بررسی ئی راجع به فهم انسانی»، جلد ۲ )
۹
· این نظریه بعدها منبع تئوریکی مستقیم «تئوری معنی» و «اصل تصدیق» نئوپوزیتیویستی می شود.
· مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئوپوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
نئوپوزیتیویسم
و
پوزیتیویسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4439
۱۰
· از نظرات هیوم ضرورتا این نتیجه حاصل می آید که کلیه مفاهیمی که عام را منعکس می کنند، بی معنی اند، زیرا برای عام نمی توان ادراکی را نشان داد.
۱۱
· به نظر هیوم، شناخت عبارت است از پیوند دادن محتواهای ذهن و ضمیر بشری.
· البته این پیوند دادن بر طبق قواعد معینی که از روابط میان تصورات ناشی می شوند، صورت می گیرد.
۱۲
· هیوم این روابط را به شرح زیر طبقه بندی می کند:
الف
· بخشی از این روابط غیرقابل فهم اند.
ب
· بخشی از این روابط اما قابل فهم اند.
۱۳
روابط غیرقابل فهم
· روابط غیرقابل فهم را روابط ایده ها و الهام ها تشکیل می دهند.
· این روابط از مقایسه اندیشه ها در ضمیر آدمی پدید می آیند و موضوع هندسه، جبر و حساب هستند و به برکت کردوکار خالص فهم کشف می شوند.
۱۴
روابط قابل فهم
· روابط قابل فهم، اما برعکس، موضوع فاکت اند و غیرقابل اطمینان اند.
· چون از دانش تجربی ناشی می شوند.
· (هیوم، «بررسی ئی راجع به فهم انسانی»، جلد ۴ )
۱۵
· هیوم برای معارف ریاضی ـ منطقی اعتبار و اطمینان مستقل از تجربه قایل می شود و در این مورد به عنوان پیشاهنگ مستقیم «نئوپوزیتیویسم» نمودار می گردد.
۱۶
· به نظر هیوم، پیوند دادن فاکت ها مبتنی است بر رابطه علی (علت و معلولی).
· چون ما تنها به برکت این تصور، می توانیم از بدیهیت حافظه و حواس خود فراتر برویم.
۱۷
· رابطه علت و معلولی را اما نمی توان به برکت تفکر درک کرد.
· چون تفکر از دانش تجربی نشئت می گیرد.
· یعنی نتیجه عادت ما ست.
۱۸
· به نظر هیوم، شناخت حقیقی به ریاضیات مستقل از تجربه محدود می شود.
· در عرصه های دیگر فهم انسانی ضعیف است.
۱۹
· عشق به دانش و پژوهش انسانی را به آخرین «قوای اساسی و اصول» راه نیست.
· ابدا راه نیست.
· (هیوم، «بررسی ئی راجع به فهم انسانی»، جلد چهارم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر