تئوری شناخت (معرفت)
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۱۴
جان لاک
(۱۶۳۲ ـ ۱۷۰۴)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم (تجربه گرائی)
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک
در نظریه خود راجع به ماهیت چیزها
میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک
در نظریه خود راجع به امکان شناخت ماهیت راستین چیزها
به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.
۱
· جان لاک برای اولین بار مسئله شناخت را به طور همه جانبه و منظم مورد حلاجی قرار می دهد و بدین طریق، تئوری شناخت را به مثابه رشته فلسفی نسبتا مستقل و مرزبندی شده بنیانگزاری می کند.
۲
· او بررسی منشاء (سرچشمه) دانش انسانی و تضمین و گسترش آن را تکلیف و وظیفه خود تلقی می کند.
· (جان لاک، «راجع به فهم انسانی»، جلد دوم ، ص ۲)
۳
· جان لاک به اثبات امپیریسم (سنسوئالیسم و یا حس گرائی) به مثابه منشاء (سرچشمه) تجربی شناخت می پردازد.
۴
· او بر ضد تئوری ایدئالیستی موسوم به «ایده های مادرزاد» قاطعانه به مبارزه برمی خیزد.
۵
· جان لاک به تجزیه و تحلیل روندهای شعور در شناخت همت می گمارد.
۶
· آثار جان لاک سنگ پایه توسعه بعدی تئوری شناخت محسوب می شوند.
۷
· جان لاک نیز همانند فرانسیس بیکن و توماس هوبس دانش تجربی ـ حسی را منشاء (سرچشمه) شناخت می داند.
۸
· او اما بر خلاف آنان، میان ادراک حسی (احساس) و «ادراک شخصی» (بازتاب) تفاوت قائل می شود و این دو نوع ادراک را منشاء (منبع، سرچشمه) ایده ها می نامد.
· (جان لاک، «راجع به فهم انسانی»، جلد دوم، بخش اول، ص ۲)
۹
· پذیرش ادراک شخصی (بازتاب) به مثابه منشاء (منبع، سرچشمه) شناخت به معنی انحراف از ماتریالیسم بوده است.
۱۰
· زیرا این امر، تز اصلی او را مبنی بر اینکه «تنها منشاء (منبع،سرچشمه) شناخت واقعیت عینی محسوس است»، تا حد منشاء معینی محدود می کند و منشاء دیگری را برای شناخت مطرح می سازد.
۱۱
· جان لاک میان دو نوع از ایده ها تفاوت قائل می گذارد:
الف
· ایده های ساده
ب
· ایده های مرکب
· (جان لاک، «راجع به فهم انسانی»، جلد دوم، بخش ۲، ص ۱)
۱۲
· ایده های ساده مستقیما از ادراک حسی و شخصی (درونی و برونی) ناشی می شوند.
۱۳
· ایده های مرکب از ترکیب ایده های ساده که به وسیله خرد انجام می گیرد، به وجود می آیند.
۱۴
· منشاء ایده های ساده را ادراک حسی، یعنی ادراک چیزهای عینی، تشکیل می دهد.
۱۵
· بخشی از این ایده های ساده تصاویر خواص چیزها هستند.
۱۶
· بخشی دیگر اما شباهتی به خواص چیزها، که خود معلول آنها هستند، ندارند.
۱۷
· خواص نوع اول را جان لاک کیفیات اولیه می نامد.
۱۸
· کیفیات اولیه به شرح زیرند:
· مبرائی، انبساط، هیئت، حرکت و یا سکون، تعداد.
۱۹
· خواص نوع دوم را جان لاک کیفیات ثانویه می نامد.
۲۰
· کیفیات ثانویه به شرح زیرند:
· رنگ، بو، مزه، صدا و غیره.
۲۱
· کیفیات ثانویه تصویر نیستند، اما در نتیجه تأثیر ذرات نامرئی (کیفیات اولیه) بر اعضای حسی پدید می آیند و اگر ما به کشف ذرات نامرئی (کیفیات اولیه) نایل آییم، آنگاه کیفیات ثانویه ثانویت خود را از دست می دهند.
· (جان لاک، «راجع به فهم انسانی»، جلد دوم، ص ۸، ۹، ۱۰، ۲۳، ۱۱)
۲۲
· ایده های ساده تنها موادی هستند که فهم برای کردوکارش در اختیار دارد.
۲۳
· هر آنچه که پیشاپیش در حواس نبوده باشد، نمی تواند در فهم باشد.
۲۴
· کردوکار فهم به شرح زیر است:
الف
· تمییز
ب
· مقایسه
پ
· ترکیب ایده های ساده.
۲۵
· فهم از طریق انتزاع (تجرید) به تشکیل ایده های عام و مرکب نایل می آید.
۲۶
· به عبارت دیگر، کردوکار فهم عبارت است از جمع بندی ایده های منفرد سلسله ای از چیزها.
۲۷
· ایده های منفرد بدین طریق، به نمایندگان بسیاری از چیزها بدل می شوند و نام آنها به درجه نام های عام ارتقا می یابد.
· (جان لاک، «راجع به فهم انسانی»، جلد دوم، ص ۹، ۱۱)
۲۸
· اگر ایده های عام نبودند، ما برای تشخیص هر ایده منفردی به نام های بیشماری نیاز می داشتیم و تنها دلیل ساختن ایده های عام همین است.
۲۹
· در عالم واقع چیزی منطبق با ایده ها و نام های عام وجود ندارد.
۳۰
· کسب و کار شناخت به خواص چیزهای منفرد محدود می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر