ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً
لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ ۚ فَإِنْ
خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ مِن
مَّعْرُوفٍ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾
[ البقرة: ۲۴۰]
مردانى از شما كه مىميرند و زنانى برجاى مىگذارند
بايد كه درباره زنان خود وصيت كنند
كه هزينه آنها را به مدت يك سال بدهند
و
از خانه اخراجشان نكنند.
پس اگر خود خارج شوند،
در مورد تصميمى كه به نحو شايستهاى براى خود مىگيرند
گناهى بر شما نيست.
و
خدا غالب و حكيم است.
کریم در این آیه
به تعیین معقول و مثبت وضعیت اقتصادی زنان پس از مرگ شوهرشان می پردازد:
۱
مردانى از شما كه مىميرند و زنانى برجاى مىگذارند
بايد كه درباره زنان خود وصيت كنند
كه هزينه آنها را به مدت يك سال بدهند
و
از خانه اخراجشان نكنند.
زنان تا یکسال پس از مرگ شوهر
باید بتوانند در خانه مشترک بمانند و به زندگی خود ادامه دهند
و
خویشان شوهر نباید زنان را از خانه اخراج کنند و به ذلت و فحشا سوق دهند.
این آیات کریم
بیانگر نوعی فمینیسم سرشته به هومانیسم برده داری اند
و
ستایش انگیزند.
یکی از دلایل محبوبیت اسلام برای زنان سیاه پوست و تهیدست
همین فمینیسم هومانیستی قرآن کریم است.
کریم
حتی
رهنمودهای فمینیستی تری دارد که باید انالیزه (تجزیه و تحلیل) شوند.
زنان ایران که شوهر پیرتر از خود دارند،
برای روزهای پس از مرگ شوهر
نقشه های مختلف کشیده اند و به ایمان خویشان شوهر به فرامین الهی دل نبسته اند.
گردآوری زر و زیور و ملک و مستغلات و غیره و تولید مثل
راه حلی های زنان برای روزگار تنهایی و بیکسی اند.
دیالک تیک زنان و شوهران
باید مستقلا مورد بررسی مارکسیستی قرار گیرد.
۲
پس اگر خود خارج شوند،
در مورد تصميمى كه به نحو شايستهاى براى خود مىگيرند
گناهى بر شما نيست.
و
خدا غالب و حكيم است.
کریم در این بخش از آیه
حق تصمیمگیری مستقلانه زنان را در زمینه خروج از خانه شوهر و ازدواج با کس دیگری و یا پیشه کردن پیشه ای
مجاز می داند و به رسمیت می شناسد
و
برای تحمیل فرامین الهی به توده مسلمان
قدرت و حکمت الهی
را
به رخ شان می کشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر