۱۴۰۲ آذر ۲۷, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۷)

 

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

 

﴿فَإِذَا قَضَيْتُم مَّنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ﴾
[ البقرة: ۲۰۰]

چون مناسكتان را به جاى آورديد، همچنان كه پدران خويش را ياد مى‌كرديد -حتى بيشتر از آن- خداى را ياد كنيد. 

برخى از مردم مى‌گويند: اى پروردگار ما، ما را در دنيا چيزى بخش. اينان را در آخرت نصيبى نيست.

مناسک حج یا اعمال حج، 

مجموعه‌ای از اعمال، اذکار و حضور در برخی جاهای شهر مکه و اطراف آن است،

حجاج باید پس از انجام مناسک حج 

کریم را به یاد آورند.

درست به همان سان که پدران خود را به یاد می آورند.

حتی بیشتر.

اکنون

صحت حرف ما در بخش قبلی این تحلیل آشکار می گردد:

کریم خود را اوتوریته ای تصور و تصویر می کند.

اوتوریته پدرانه ای و نه مادرانه ای.

یکی از تفاوت های جنسیتی مسیحیت با اسلام همینجا ست.

الهیت در مسیحیت، خانواده واره است:


در مسیحیت خدای یگانه در سه شخص خدای پدر، خدای پسر ( عیسی مسیح، کلمه خدا، کلمه) و خدای روح‌القدس

 تجلی و تجسم یافته است.

 این سه، ذات یکسانی داشته ولی از هم متمایزند.


الله

خود را در این آیه به عنوان اوتوریته خیرخواه (پدر واره) قلمداد می کند و بشریت را فرزند واره.

۲

برخى از مردم مى‌گويند: 

اى پروردگار ما، ما را در دنيا چيزى بخش. 

اينان را در آخرت نصيبى نيست.

کریم

 در این آیه

دیالک تیک مادی و فکری 

را

به شکل دیالک تیک دنیوی و اخروی بسط و تعمیم می دهد.

مسلمانان به زعم کریم، باید دیالک تیکی بیندیشند:

دیالک تیک دنیا و عقبا را طلب کنند.

اگر کسی فقط دنیا را طلب کند، توشه ای در عقبا نخواهد داشت و در روز قیامت ول معطل خواهد بود.


﴿وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ﴾
[ البقرة: ۲۰۱]

و برخى از مردم مى‌گويند: 

اى پروردگار ما، ما را، هم در دنيا خيرى بخش و هم در آخرت، 

و ما را از عذاب آتش نگه دار.

مسلمان ایدئال به زعم کریم

کسی است که دیالک تیکی از دنیا و آخرت را در مد نظر داشته باشد.

ضمنا

از عذاب دوزخ غافل نباشد.

اکنون معلوم می شود

 که 

کریم

 فقط اوتوریته خیرخواه (پدرگونه) نیست.

کریم

می تواند بشر را به عذاب الیم گرفتار سازد، اگر فرامین الهی را رعایت نکند.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر