۱۴۰۲ آذر ۲۰, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۱۷)


ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ﴾
[ البقرة: ۱۸۷]

همبسترى با زنانتان در شب ماه روزه بر شما حلال شد. 

آنها پوشش شمايند و شما پوشش آنهاييد. 

خدا مى‌دانست كه شما به خويشتن خيانت مى‌ورزيد، 

پس توبه شما را بپذيرفت و شما را عفو كرد. 

اكنون با آنها همبستر شويد و آنچه را كه خدا بر شما مقرر گردانيده است انجام دهيد، و بخوريد و بياشاميد تا رشته روشن صبحدم در تاريكى شب آشكار شود. 

و روزه را به شب برسانيد. 

و چون در مسجد اعتكاف كنيد، با زنان همبستر مشويد. 

اينها حدود فرمان خداست، بدان نزديك مشويد. 

خدا آيات خود را اينچنين بيان مى‌كند، باشد كه به پرهيزگارى برسند.

۱

همبسترى با زنانتان در شب ماه روزه بر شما حلال شد. 

گویا قبلا قرار بر این بود که مسلمانان در شب ماه رمضان با همسران شان

جفتگیری نکنند.

در این آیه، تجدید نظر به عمل می آید.

کسب و کار کریم همین است:

انتقاد از خود و تصحیح فرامین غلط خود.

۲

آنها پوشش شمايند و شما پوشش آنهاييد.

منظور کریم این است که زن و شوهر موجب پاکدامنی همدیگر می شوند.

یعنی سبب می شوند که هرج و مرج جنسی اشاعه نیابد.

۳

خدا مى‌دانست كه شما به خويشتن خيانت مى‌ورزيد، 

پس توبه شما را بپذيرفت و شما را عفو كرد. 

اكنون با آنها همبستر شويد و آنچه را كه خدا بر شما مقرر گردانيده است انجام دهيد، و بخوريد و بياشاميد تا رشته روشن صبحدم در تاريكى شب آشكار شود.

در این قسمت آیه، دلیل تجید نظر کریم  تبیین می یابد.

مسلمانان فرمان الهی را زیر پا نهاده اند و در شب ماه رمضان با زنان شان جفتگیری کرده اند و بعد متنبه شده اند و توبه کرده اند.

کریم هم ارباب رئوفی است و بندگان را مورد عفو قرار داده است و ضمنا فرمان خود را لغو کرده است.

این نشانه انعطاف پذیری اسلام است.

 البته کریم هم مثل اربابان دیگر ضمن تصحیح خطای خود، منت سر بندگان خود می گذارد تا آنها را وابسته تر به خود سازد و سپاسگزارتر.

۴

و روزه را به شب برسانيد. 

و چون در مسجد اعتكاف كنيد، با زنان همبستر مشويد.

مگر خلایق خرند که ضمن عبادت در مسجد، آنهم در روز روشن،

حساب زنان شان را برسند؟ 

 ضمنا مگر زنان شان وبال گردن شانند؟

 

۵

اينها حدود فرمان خداست، بدان نزديك مشويد. 

خدا آيات خود را اينچنين بيان مى‌كند، باشد كه به پرهيزگارى برسند.

 

کریم بدین طریق برای بندگانش خط و مرز می کشد.

اختیار بندگان حرکت در لا به لای دیوارهای جبر است.

 کریم ضمنا متد تبیین احکام خود را و نیت خود را توضیح می دهد.

هدف کریم از حد و مرز تعیین کردن، پارسایی بندگان است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر