پروفسور دکتر یوهانا شرام
برگردان
شین میم شین
۷
تله ئولوژی ذاتی در فلسفه کانت
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:
اتیک
(نقد خرد عملی)
استه تیک
(نقد قوه قضاوت)
مذهبفلسفه
حقوقفلسفه
تاریخفلسفه
۱
· کانت اثبات تله ئولوژیکی خدا را به چالش می کشد:
· «اگر برای توضیح پذیری هدفخوانی چیزها، مفهوم خدا را به علوم طبیعی و بافت علوم طبیعی وارد کنیم و از همین هدفخوانی وارده، دو باره برای اثبات وجود خدا استفاده کنیم، آنگاه نه در علوم طبیعی ثبات درونی وجود خواهد داشت و نه در تله ئولوژی.»
· (کانت، «نقد قضاوت محض»، پاراگراف ۶۸)
۲
· به نظر کانت «هر چیزی به شرطی به مثابه هدف طبیعی وجود دارد، که خود آن چیز، هم علت باشد و هم معلول.»
· (کانت، «نقد قضاوت محض»، پاراگراف ۶۴)
۳
· کانت به رسمیت شناختن هدفخوانی در طبیعت را به قبول یک اصل سوبژکتیو، یعنی «قوه قضاوت فهمنده.» محدود می سازد.
۴
· ولی بدین طریق تله ئولوژی برای کانت تنها معنی تنظیمگرانه پیدا می کند:
الف
· چون توضیح کامل جهان آلی (ارگانیک) با توسل به اصول مکانیک امکان پذیر نیست.
ب
· چون «نیوتون ساقه گیاه نمی تواند وجود داشته باشد»، پس باید با این فرض که آن برای هدفی ساخته شده، مورد مشاهده، بررسی و پژوهش قرار داد.
پ
· این بدان معنی است که اهداف، در خود اوبژکت وجود ندارند، بلکه به وسیله سوبژکت وارد اوبژکت می شوند.
۸
تله ئولوژی ذاتی در فلسفه هگل
۱
· وقتی هگل اعلام می دارد که توسعه ـ همه ـ عبارت است از روند تحقق عالی ترین هدف، یعنی خود تحقق بخشی «ایده مطلق»، تله ئولوژی به تاروپود مجموعه سیستم هگل نفوذ می کند.
۲
· هگل اما علیرغم این تله ئولوژی ایدئالیستی، به دلیل طرز نگرش دیالک تیکی خویش نسبت به مقولات «وسیله» و «هدف» به معارفی دست می یابد که لنین «اولین نطفه های ماتریالیسم تاریخی در (سیستم) هگل» محسوب می دارد.
· (لنین، «مجموعه اثار»، جلد ۳۸، ص ۱۷۹)
۳
· هگل وسیله را برتر از «اهداف پایانمند هدفخوانی خارجی» می داند.
(منظور از هدفخوانی خارجی،
هدفخوانی ئی است که به وسیله سوبژکت وارد اوبژکت می شود
(نظر کانت)
مترحم)
۴
· به نظر هگل، «خیش ارزشمندتر از غله ای است که به واسطه آن تهیه می شود و هدف محسوب می شود.
(در دیالک تیک وسیله و هدف
اما
نقش تعیین کننده از ان هدف است.
اگر غله هدف قرار داده نشده باشد،
خیش و حتی کشت و زرع
بیهوده می گردد.
ارزشمند بودن خیش
تغییری در این حقیقت امر نمی دهد.
مترجم)
۵
· «انسان در ابزار کارش قدرت لازم برای تسلط بر طبیعت خارجی را به دست می آورد، اگرچه او بنا بر اهداف خویش تابع و فرمانبردار طبیعت خارجی است.»
· (هگل، «منطق»، جلد ۲، ص ۳۹۸)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر