۱۴۰۲ آذر ۶, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تمدن

 

پروفسور دکتر هانس شولیسه

برگردان

شین میم شین

  

۱

·      تمدن در زبان عامیانه به معنی فرهنگ مادی به کار می رود.

۲

·    مارکسیسم ـ لنینیسم تحت مفهوم تمدن، آن دوره از تاریخ بشریت را در نظر می گیرد که با تجزیه و تلاشی جامعه اولیه آغاز می شود و در گذر از برده داری، فئودالیسم و سرمایه داری، یعنی «سه فرم بزرگ بردگی که شاخص های سه دوره بزرگ تمدن اند» ـ به سوسیالیسم می رسد که با آن تاریخ واقعی، یعنی انسانی بشریت آغاز می شود و ادامه می یابد.

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۱، ص ۱۷۰)
 

۳

·     با توجه به تضادمندی درونی توسعه تمدن در سرمایه داری و به ویژه در امپریالیسم، فلاسفه بورژوائی آلمان، تمدن و فرهنگ را به طور متافیزیکی در مقابل هم قرار می دهند.

 

۴

·     بدین طریق اشپنگلر ـ نظریه پردازحرکت دایره وار ـ مرحله اضمحلال را به مثابه سومین مرحله توسعه هشت فرهنگ جهانی، مستقیما به مثابه مرحله ای از تمدن تلقی می کند.

 

۵

 

آرنولد توینبی

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۷۵(
فرهنگمورخ، تاریخفیلسوف، سیاستمدار انگلیسی

از مبلغان تئوری حرکت دایره وار

 

·    آرنولد توینبی ـ جانشین انگلیسی اشپنگلر ـ برعکس، مفهوم تمدن را با مفهوم اشپنگلری «دایره فرهنگ» مترادف می داند.

 

۶

·     توینبی از این مفهوم تمدن برای تقسیم مکانی و زمانی تاریخ جهان به مقاطع دلبخواهی گوناگون مجزا از هم استفاده می کند و شاخص های این تقسیم بندی او را تعلیمات دینی حاکم، سبک هنری، کشفیات بزرگ و امثالهم در موارد مختلف و متنوع تشکیل می دهند.

 

۷

·     توینبی به کمک این مفهوم، اهداف زیر را در مد نظر دارد:

 

الف

 

·     مقابله با مفهوم مارکسیستی فرماسیون اقتصادی ـ جامعتی

 

ب

·    مقابله با نظریه مارکسیستی مبتنی بر وحدت تاریخ جهان و پیشرفت جامعتی

 

پ

·    توجیه تئوری خود تحت عنوان یوروسانتریسم (اروپامرکزی(

 

ت

·    توجیه بقای نظام محکوم به زوال سرمایه داری

 

 بطلان تفسیر توینبی از مفهوم «تمدن»

 

۱
به لحاظ منطق صوری

 

·     اما این مفهوم سازی توینبی به لحاظ منطق صوری اشتباه آمیز است.

·    زیرا تمدن های مورد نظر او هر کدام به مثابه تمدنی مطلقا منحصر به فرد و غیرقابل مقایسه با تمدن های دیگرند و از هیچ لحاظی وجه مشترکی میان آنان وجود ندارد.

·    امری که استفاده از مفهوم واحد را پیشاپیش ممنوع می سازد.

 

ب
به لحاظ تئوریکی (نظری
)

 

·    این مفهوم سازی به لحاظ تئوریکی هم اشتباه آمیز است.

·     زیرا توسعه تاریخ را نمی توان ناشی از پدیده های فکری (هنر، مذهب و غیره) قلمداد کرد.

 

پ
تضاد با اصول تفکرعلمی

 

·     و بالاخره این مفهوم سازی بر خلاف اصول تفکر علمی است.

·    زیرا آن از ارائه دلیل عقلی برای توسعه بالنده تمدن به اصطلاح مسیحی ـ غربی عاجز است که تحت این عنوان دولت های سرمایه داری اروپا و آمریکا مطرح می شوند.

 

·     مراجعه کنید به فرماسیون اقتصادی، فرهنگ، پیشرفت، توسعه، تئوری حرکت دایره وار 

 

فرماسیون اقتصادی جامعه

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7254

 

 

فرهنگ

(کولتور)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3503

 

پیشرفت

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11880

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11883

 

پایان

 

(تکامل)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11088

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر