پروفسور دکتر یوهانا شرام
برگردان
شین میم شین
کریستیان ولف
(۱۶۷۹ ـ ۱۷۵۴)
عالم یونیورسال
ریاضی دان
فیلسوف آلمانی
همراه با لایب نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری
نماینده حقوق طبیعی
بنیانگذار بسیاری از مفاهیم مهم
(شعور، معنی، درخود، دقت)
مؤثر در قانونگزاری پروس
مؤلف آثار بیشمار
۱
· تله ئولوژی یک واژه یونانی است.
۲
· تله ئولوژی نامی است که کریستیان ولف به آموزه (تعلیمات) فراگیر، فکری، ایده ای و بالاخره الهی هدفگذاری برای هرحرکت و هر توسعه در جهان داده است.
۳
· تله ئولوژی آموزه ای ایدئالیستی است که نمودهای انطباق، هدفخوانی و آماجگرائی سیستم های آلی را به طرز آنتروپومورفی (انسان واره) جامه عرفان می پوشاند.
۴
· تله ئولوژی به هدفگزاری فکری از قبل مقدر برای چیزها، روندها، سیستم ها و غیره جهان مادی اعتقاد دارد و لذا ساختار و توسعه واقعیت را نه به طور علی (با تکیه بر دیالک تیک علت و معلول. مترجم)، بلکه به طور غائی، به مثابه نتیجه مشیت ایده هدفگزار غیرمادی می داند.
۵
· تله ئولوژی به طور اوبژکتیو (عینی) توجیه کننده جهان بینی مذهبی است.
۶
· تله ئولوژی در فرم های اصلی بیشمار زیر خود نمائی می کند:
الف
تله ئولوژی ماورای تجربی (ترانسندنت)
· تله ئولوژی ترانسندنت، هدفخوانی همه حوادث جهان مادی را ناشی از قوه غیرمادی مؤثر از «خارج» می داند.
۱
تله ئولوژی ماورای تجربی در فلسفه آناکساگوراس و هراکلیت
آناکساگوراس
(۴۹۹ ـ ۴۲۸ ق. م.)
از ریاضی دانان و فلاسفه ماقبل سقراطی
مبلغ روشنگری ایونی در آتن
· آناکساگوراس و هراکلیت نظام و هدفخوانی جهان را ثمره عمل یک قوه جهانی (نوس، لوگوس) می دانند.
(نوس، در آثار آناکساگوراس به معنی اصل تنظیمگر جهان به کار می رود که ضمنا اولین تبیین فلسفی ـ ماتریالیستی قانونمندی عام حوادث جهان بوده است.
مترجم)
۲
تله ئولوژی ماورای تجربی در فلسفه سقراط
· سقراط خدا را عالی ترین کارگردان و خرد جهانی می داند که هدفخوانی جهان را تعیین کرده است.
۳
تله ئولوژی ماورای تجربی در فلسفه افلاطون
افلاطون
(۴۴۷ ـ ۳۴۷ ق. م.)
فیلسوف یونان باستان
از شاگردان سقراط
· به نظر افلاطون ایده های ماورای جهانی، قوای هدفگزارند و همه چیزها به سوی ایده های خاص خود روانند و همه چیزها تجلی نارسای ایده های خاص خویش اند و همه چیزها ـ به خصوص ـ به سوی عالی ترین ایده، یعنی نیکی روانند.
۴
تله ئولوژی ماورای تجربی در تئولوژی مسیحیت
· در تئولوژی (فقه) مسیحیت، خدا به مثابه عالی ترین و یگانه ترین هدفگزار برای همه حوادث تلقی می شود و هدفخوانی همه چیزها ناشی از خرد کلی الهی دانسته می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر